> עוגת שוקולד-חמאת בוטנים באקסטרים | Morcake

14 בנובמבר 2015

עוגת שוקולד-חמאת בוטנים באקסטרים

אסף לא אוהב בוטנים וחמאת בוטנים וכל דבר שקשור למשפחה הזו. חוץ מבמבה. במבה הוא אוהב, כי אין אין אין כמו במבה.


אני? מתה על בוטנים וחמאת בוטנים וכל דבר שקשור למשפחה הזו. כולל במבה. כי אין אין אין כמו במבה.

(אם כי, אממ, לא יודעת איך לומר את זה.. אני חושבת שאני מעדיפה אפרופו. אל תזרקו עלי דברים, בבקשה)


אם זה היה תלוי בי, הייתי מכינה כל יום, כל היום דברים עם חמאת בוטנים. עוגת בננות עם חמאת בוטנים. עוגת שוקולד עם חמאת בוטנים. עוגת חמאת בוטנים עם חמאת בוטנים. מרק גזר עם חמאת בוטנים (נסו! זה טעים!).


אבל אסף לא אוהב, אז אני לא מכינה לו.

ואני לא אוהבת כשהבגדים שלי מסרבים לעלות עלי, אז אני לא מכינה גם לי יותר מדי.


לכן, כל כך שמחתי כשחברה שלי סיפרה לי שהיא מתכננת לחגוג את יום ההולדת השלושים שלה בצהריים של בירה ופיצה מהטאבון בחצר שלה ושל בעלה במושב.

(יום הולדת שלושים! חצר! מושב! למה כולם סביבי כל כך גדולים? גם אני צריכה להתחיל להתנהג ככה?)


אז... שבת. צהריים. סגור. נגיע. עוגה עלי, כמובן. יש לך העדפה לטעם מסוים?


"הממ. שוקולד וחמאת בוטנים? שוקולד לבן ופקא--"

שוקולד וחמאת בוטנים! אין בעיה! סגור.


אוקיי, כנראה שטכנית, זה לא היה יפה לסתום את הפה לחברה שעמדה לחגוג יום הולדת, ועוד עגול, אבל עם כל הכבוד, לא תכננתי לוותר על ההזדמנות להכין משהו עם השילוב הטוב בעולם. ועוד משהו חגיגי!


אז התחלתי לחשוב על רעיונות שוקולדיים-חמאת בוטנימיים, ולבסוף החלטתי ללכת על משהו די בסיסי, אבל כזה שהרגיש לי שיעבוד:

עוגת שוקולד.
קרם שהוא למעשה בצק עוגיות חמאת בוטנים.
גנאש שוקולד.
קישוטים שוקולדיים-חמאת בוטנימיים.
והתרגשויות. שוקולדיות-חמאת בוטנימיות, כמובן. נושא זה נושא, אי אפשר לסטות ממנו.


את העוגה עצמה כבר הכנתי, וידעתי שהיא מעולה ואפשר לסמוך עליה. על יכולות היישור + פריסה לשכבות שלי? פחות. אבל עשיתי מה שיכולתי.


בצק העוגיות היה טעים ממש, אבל כשניסיתי לצפות בו את העוגה, התקשיתי מאד, לכן הוספתי לו חלב, דיללתי אותו, ולמעשה הפכתי אותו למשהו שהזכיר יותר קרם חמאה מבצק עוגיות. עדיין טעים, מן הסתם, אבל לא בדיוק המרקם שרציתי. מצד שני, העבודה עם הציפוי הבצקי היתה ממש בלתי נסבלת.


הגנאש. מה כבר יכול לקרות לגנאש, אתם ודאי תוהים. התשובה היא אני. אני יכולה לקרות לגנאש.


רציתי גנאש נחמד כזה, שיסמיך קצת אחרי ההכנה ואז אוכל למזוג אותו מעל העוגה והוא יטפטף קצת לאורכה. בקטנה. טפטופים עדינים כאלה.


אבל אני נעל, וגנאש שוקולד חלב זה לא גנאש שוקולד מריר, אז הוא יצא לי דליל מדי, ונשפך ונשפך ונשפך ונשפך.


בסוף לא היתה ברירה - נאלצתי לצפות את כל העוגה בגנאש. ולנקות את כל צלחת ההגשה עליה הנחתי את העוגה. ואת השיש. בעיקר את השיש.

איזה כיף זה כשגנאש נוזל לכל עבר!


קיצור.


הייתי צריכה לשנות ולאלתר קצת תוך כדי ההכנה, אבל בסוף יצא טוב.


אה, והקישוטים!


ריסז קאפס ובמבה ופירורי במבה וחמאת בוטנים צ'יפס ו--


רגע!

רגע.


לא סיפרתי לכם על השוקולד צ'יפס הממולאים בחמאת בוטנים. הו לא. אתם חייבים לשמוע עליהם.


טוב, אממ אין יותר מדי לספר. בגדול, קניתי לפני מאתיים שנה שוקולד צ'יפס ממולאים בחמאת בוטנים. ורק חיכיתי להזדמנות להשתמש בהם. האידאל היה להכין "סתם" עוגיות שוקולד צ'יפס, אבל אם אני כבר מכינה עוגיות כאלה, אז אני מכינה אותן כך שאסף יאכל, ואסף לא אוכל חמאת בוטני--

הבנתם.


מפה לשם, עבר עשור והשקית נותרה סגורה. יש מצב שאפילו פג התוקף של הצ'יפס.

סתם, מה פתאום. זאת אומרת, לא נראה לי. אררר אולי.

לא משנה.


בכל אופן, זה מין דבר קסום כזה של חמאת בוטנים בציפוי שוקולד בצורת צ'יפס, וזה נפלא, ובא לי לאכול רק את זה עד סוף ימיי.

אה, והשתמשתי בצ'יפס האלה בעוגה שלי. אין בארץ כאלה, לפחות לא שאני יודעת - או מיי ריסז, אם יש, ספרו לי! - אז אפשר להשתמש בשוקולד צ'יפס רגילים. או חמאת בוטנים צ'יפס, כי כאלה כן התחילו לצוץ בזמן האחרון. או לוותר לגמרי, כי יש מספיק שוקולד וחמאת בוטנים בשאר העוגה.


אבל הייתי חייבת לספר לכם עליהם. כי הם נהדרים. זהו.

מה עוד, מה עוד?


המממ לא יותר מדי. קחו, תראו גם תמונות של המיני קאפקייקס וניל שהכנתי (כמו העוגה העקומה הזו, רק במיני קאפקייק)..


.. ושל לחם השום הטעים בטירוף-טירוף-טירוף שיצא לי הרבה יותר מכוער לעומת הפעם ההיא שפרסמתי את המתכון (אבל לפחות יש לי מצלמה אמיתית עכשיו...).


רגע, בעצם עוד שני דברים:

1. וידוי - אין לי באמת מושג איך העוגה יצאה. אתם מבינים, אסף לא אכל מהעוגה, אז לא יכולתי לטעום ממנו, ואני.. הממ אני סוג של נמנעתי/נמנעת ממתוקים ועוגות באופן יחסי, אז לא לקחתי לי חתיכה משלי, מפה לשם, לא טעמתי. אבל העוגה עצמה טעימה, ואת הקרם כן טעמתי תוך כדי ההכנה, אז אתם יודעים - טעים וטעים וטעים עם עוד קצת טעים לא יכול להיות לא טעים. מדע וזה.

2. לא ברור לי למה ואיך - אולי כי עד שסיימתי לאפות הכל ויצאנו מהבית, כבר עברה השעה שחברה שלי הזמינה אותנו אליה - אבל בסופו של דבר צילמתי תמונה וחצי של העוגה, וזה יצא, סופרייז סופרייז, מכוער. אבל אתם רגילים וסולחים לי ואיזה כיף.

תודה לילדת יום ההולדת על התמונה

ובשורה התחתונה, מה שחשוב זה שיש לנו עוד קינוח של שוקולד & חמאת בוטנים בחיים.

And they ate happily ever after...


***
עוגת שוקולד וחמאת בוטנים באקסטרים
מקור המתכון: העוגה מכאן, הקרם מבוסס על זה.

כמות: עוגה דו-שכבתית עגולה בקוטר 22 ס"מ. כמו תמיד, אפשר להכין אותה גם טיפה יותר גדולה או קטנה - הגובה ישתנה בהתאם.

מצרכים:
לעוגה
70 ג' (1/2 כוס) אבקת קקאו
90 ג' (1/2 כוס פחות 2 כפות) סוכר חום כהה
250 מ"ל (1 כוס) מים רותחים
120 ג' חמאה רכה
150 ג' (3/4 כוס) סוכר לבן
210 ג' (1/2 1 כוסות) קמח לבן
1/2 כפית אבקת אפיה
1/2 כפית אבקת סודה לשיה
1/2 כפית מלח
1 כפית תמצית וניל
2 ביצים גדולות
100 ג' (1/2 כוס) שוקולד צ'יפס במילוי חמאת בוטנים/שוקולד צ'יפס/חמאת בוטנים צ'יפס/כלום צ'יפס

לקרם בצק עוגיות חמאת בוטנים
200 ג' חמאה רכה
100 ג' (כ-1/3 כוס) חמאת בוטנים חלקה/עם שבבים
120 ג' (1/2 כוס) סוכר חום כהה
100 ג' (1/2 כוס) סוכר לבן
120-180 מ"ל (1/2-3/4 כוס) חלב (ראו הערה בהמשך)
280 ג' (2 כוסות) קמח
1 כפית מלח

לגנאש שוקולד חלב
150 ג' שוקולד חלב, קצוץ גס
100 מ"ל שמנת מתוקה

ריסז קאפס/במבה/שוקולד צ'יפס/...

אופן ההכנה:
1. מתחילים בהכנת העוגה: מחממים תנור ל-180 מעלות. משמנים ומרפדים תבנית עגולה בנייר אפיה.
2. מנפים אבקת קקאו לקערה בינונית. מוסיפים סוכר חום ומים רותחים. מערבבים היטב, רצוי עם מטרפה, ומניחים בצד.
3. מניחים חמאה וסוכר בקערת המיקסר. מחברים וו גיטרה ומקרימים למשך שתיים-שלוש דקות, עד לקבלת תערובת בהירה ותפוחה.
4. בינתיים מערבבים קמח, אבקת אפיה, סודה ומלח בקערה בינונית.
5. עוצרים את פעילות המיקסר. מוסיפים ביצה אחת ואת הווניל לקערה. מפעילים אותו שוב, על מהירות נמוכה, ומיד מוסיפים שתיים-שלוש כפות מתערובת היבשים.
6. מוסיפים את הביצה השניה ומערבבים עד להיטמעות.
7. עוצרים את פעילות המיקסר ומנקים דפנות עם לקקן. מוסיפים את שאר החומרים היבשים, מפעילים שוב את המיקסר על מהירות נמוכה, ומערבבים היטב, עד לקבלת בלילה בצקית למדי.
8. מוסיפים את תערובת הקקאו ומערבבים עד לקבלת בלילה שוקולדית חלקה ואחידה לגמרי, די נוזלית. מנקים את תחתית ודפנות הקערה ומוודאים שהכל התערבב היטב.
9. מקפלים פנימה שוקולד צ'יפס בזהירות - מערבבים רק עד לפיזור אחיד.
10. יוצקים את הבלילה לתבנית. אופים כארבעים דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי, או עם מספר פירורים פאדג'יים עליו. מצננים לגמרי. לחילופין, אפשר לחלק מראש את הבלילה לשתי תבניות - זמן האפיה אמור להתקצר לאזור ה-30-35 דקות.
11. עוברים להכנת הקרם: מניחים חמאה, חמאת בוטנים ושני סוגי סוכר בקערת המיקסר. מחברים וו גיטרה ומקרימים היטב.
12. מוסיפים חלב ומערבבים היטב.
13. מוסיפים קמח וחלב. מערבבים עד לקבלת קרם חלק לגמרי.
14. להרכבת העוגה: אם העוגה "הררית" מיישרים את חלקה העליון בעזרת סכין מסור. חוצים את העוגה לשתי פרוסות שוות עד כמה שניתן.
15. מניחים פרוסת עוגה אחת על צלחת הגשה. מצפים בשכבה אחידה של קרם בצק עוגיות.
16. מניחים את פרוסת העוגה השניה מעל הראשונה - מצפים את כל העוגה בקרם, ומעבירים למקרר לטובת התייצבות.
17. עוברים להכנת הגנאש: מניחים שוקולד חלב קצוץ בקערה בינונית.
18. מניחים שמנת מתוקה בסיר קטן ומביאים לסף רתיחה.
19. כאשר השמנת מתחילה לבעבע, יוצקים מעל השוקולד. ממתינים שתיים-שלוש דקות ומערבבים לגנאש אחיד. מצננים מעט, עד לקבלת גנאש שהוא עדיין מזיג, אך מעט סמיך יותר.
20. יוצקים את הגנאש מעל פני העוגה באיטיות. אם צריך, עוזרים לו לכסות את כל פני העוגה בעזרת לקקן או פלטה קטנה.
21. מקשטים בכל ממתק/חטיף שוקולדי/חמאת בוטנימי שתרצו.

הערות/תוספות/שדרוגים:

  • מה הקטע עם כמות החלב המשתנה בציפוי חמאת הבוטנים? אז ככה, כפי שכבר ציינתי בפוסט עצמו - אם משתמשים ב-180 מ"ל, כלומר חצי כוס חלב, מתקבל ציפוי שהוא ממש בצקי וכיפי, אבל לא כל כך נוח למריחה. ה-60 מ"ל הנוספים הופכים את הציפוי לנוח יותר לעבודה, אבל פחות בצקי.
  • אני, אגב, השתמשתי רק במאה גרם שוקולד חלב בגנאש, אבל נראה לי שאנחנו רוצים שהגנאש שלכם יהיה קצת יותר סמיך משלי, כן? כן.


בכלל בכלל לא משגע אותי שהרקע הלבן לא מגיע עד הקצה העליון הימני של התמונה האחרונה פה. בכלל בכלל לא.

5 תגובות:

Unknown אמר/ה...

חולה על שילוב של עוגת חמאת בוטנים ולחם שום, איך ריסס לא חשבו על זה

The Cookie Fairy אמר/ה...

נשמע מעולהההה!
לא מאמינה שאפילו לא טעמת! איך הצלחת להחזיק מעמד? :)

נטלי אמר/ה...

נשמע ונראה מעולה ממש! וגם נורא אהבתי את הקישוט בחלק העליון :)

אנונימי אמר/ה...

לא הבנתי, צריך לקרם 120-180 מ"ל חלב ואז עוד 2 כוסות חלב??

Mor אמר/ה...

סליחה, תיקנתי! הכוונה היתה לשתי כוסות קמח, תודה :-)

הוסף רשומת תגובה