> עוגת שוקו-וניל, אבל שווה | Morcake

11 באפריל 2015

עוגת שוקו-וניל, אבל שווה

העוגה הזאת לא יצאה בדיוק כמו שרציתי.



(מתי אי פעם קרה שעוגה יצאה לך בדיוק כמו שרצית, מור?)



(ברצינות. אי פעם?!)


לקראת סיום ההכנה, כשכבר ראיתי איך כל התכניות שלי קורסות לנגד עיני, אפילו שקלתי לוותר על פרסומה בבלוג.

אבל אז היא היתה מוכנה. וצילמתי אותה.


ופתאום היא לא נראתה כל כך גרוע.



זאת אומרת, התמונות שלי פח. כמובן. תמיד.


אבל העוגה עצמה? היי, היא דווקא חמודה. תראו כמה היא מנצנצת!


כמובן שבפנים היא בלאגן אחד גדול:



לא הצלחתי ליישר את העוגה כמו שצריך. בטח לא לחלק אותה לשתי שכבות, כמו שתכננתי.


מוס הווניל שנראה מושלם ברינג הקטן והחמוד שלו? התפרק לגמרי כשניסיתי לחלץ אותו ולהניח מעל העוגה העקומה.


וטבעת הגנאש הטראפלי שזילפתי מסביב למוס? הממ. לא יודעת. בראש שלי היא לא היתה כל כך.. מעוכה.


אבל ערמות מוס השוקולד שהעמסתי מעל לעוגה הסתירו הכל. ושברי השוקולד המנצנצים מסביב דווקא תפקדו יפה, סוג של גדר חמודה כזאת.


ליתר בטחון, זרקתי למעלה שלושה טראפלס. כדי שאף אחד (אסף) לא יאמר שהעוגה משעממת (לא נראה לי שהוא היה אומר את זה, אבל זה היה רק ליתר בטחון, למה אתם לא מקשיבים לי?).


אחרי שצילמתי את העוגה, טעמתי אותה.



סליחה. הרשו לי לדייק.


ב ז מ ן  שצילמתי את העוגה, לא הפסקתי לצעוק לכיוון של אסף "שניה, כבר אני חותכת לך חתיכה. באמת. רגע אחד, עוד דקה אני מסיימת לצלם, שניה שניה שניה". גם את התה שהכנתי לו עיכבתי, כי בדיוק צילמתי אותו ברקע, יחד עם הקפה שלי, ולא יכולתי לשחרר אותו. אז מה אם הוא בשום צורה לא תרם לתמונה?


רגע, ציינתי כבר שמדובר בעוגת יום ההולדת של אסף והצילומים התרחשו בבוקר יום ההולדת עצמו?


כזאת אני. מלאך שלא נותנת לילד יום ההולדת לטעום את העוגה שלו. ביום ההולדת שלו. כי אני צריכה לצלם עוד תמונה גרועה.


קיצור. אחרי שעתיים וחצי, פלוס מינוס שעתיים, סיימתי לצלם.


חתכתי.



צילמתי כמה תמונות של העוגה הפרוסה. המבולגנת להחריד.


והגשתי לשנינו.


הו וואו, טעים הדבר הזה!!



אולי בכל זאת שווה פוסט?



אסף, מה אתה אומר?



הוא אומר שזה הבלוג שלי ושאני צריכה להחליט, ומה אני רוצה ממנו? אבל טעים לו. מאד.


אז חשבתי וחשבתי. התלבטתי.


כי בגדול, העוגה היתה עקומה והמוס התפרק ו.. טוב, הבנתם כבר בפעם הראשונה.


אבל בכל זאת.


בכל זאת היא היתה טעימה ובכל זאת היה לה חן מסוים והיי, זו עוגת יום ההולדת של אסף, אני לא יכולה לא לתעד אותה ולספר לכם בכמה גרמים של שוקולד השתמשתי הפעם, אחרי עוגת הקילו של שנה שעברה (לא יודעת בדיוק, באזור השבע מאות גרם. קצת מאכזב לעומת העוגה הקודמת, אבל הפעם היה גם אלמנט ונילי, אז אתם יודעים.. קיזזתי קצת שוקולד).


חוץ מזה, זו הזדמנות נהדרת כדי ללמד את עצמי ואתכם (בעיקר את עצמי) לקח קטן: לפעמים, גם אם הכל מתבלגן תוך כדי התהליך, וגם אם נראה שהמתכון שאתם עובדים עליו לא מסתדר בצורה מושלמת, כפי שרציתם וחשבתם ותכננתם, לפעמים עדיין יכול לצאת מזה משהו נחמד, וכדאי להמשיך עד הסוף ולנסות לתקן (הרשו לי להמליץ על מלא מוס שוקולד ונצנצים אכילים), כי לכו תדעו -- אולי בסוף תהיה לכם במקרר עוגת שוקו-וניל טעימה בטירוף שהיא גם כשרה לפסח וגם תשמח את חבר שלכם ביום ההולדת שלו.


ובעיקר - בואו נהיה שניה כנים עם עצמנו (אוקיי, אני אהיה כנה עם עצמנו) - בעיקר ראיתי שהתמונה של העוגה זכתה למספר תלת ספרתי של לייקים בפייסבוק (זה המון בשבילי), אז אתם יודעים.. זה נתן לי ולאגו שלי את החיזוק הנפשי לו היינו זקוקים.


קיצור, מזל טוב לאסף.


סוף-פסח שמח לכולם.


ואם עדיין אין לכם, לכו לקנות בקבוקון של נצנצים אכילים. אתם לא יודעים מתי תזדקקו להצלה קלה ומהירה.


(אבל טיפ ממני: השתדלו לא לשפוך חצי בקבוק ממנו בלי לשים לב. אחת ש.. עדיין מוצאת נצנצים בכל הבית. על הספה. בתוך הבגדים. על אסף. לא נעים. לא נעים בכלל)


***
עוגת שוקו וניל, אבל שווה
מקור המתכון: העוגה מבוססת על המתכון הזה, עם שינויים קלים. את מוס הווניל גנבתי מנטלי. וגם שיניתי קצת. למוס השוקולד לקחתי השראה ממיליון מקומות, ובסוף.. לא יודעת, שילוב של מלא דברים.

כמות: עוגה אחת בקוטר 20 ס"מ

מצרכים:
לעוגה
350 ג' שוקולד מריר, קצוץ גס
150 ג' חמאה
1/4 כפית מלח
6 ביצים גדולות, מופרדות, בטמפרטורת החדר
250 ג' (1/4 1 כוסות) סוכר לבן

למוס וניל
3 ג' ג'לטין
15 ג' (1/2 1 כפות) מים
90 מ"ל (1/3 כוס + 2 כפיות) חלב
1 כפית מחית וניל או 1/2 מקל וניל, תוכן + גרגרים
קורט מלח
1 חלמון גדול
25 ג' (2 כפות) סוכר לבן
125 מ"ל (1/2 כוס) שמנת מתוקה

לגנאש טראפלי
60 מ"ל (1/4 כוס) שמנת מתוקה
80 ג' שוקולד מריר, קצוץ גס

למוס שוקולד
80 מ"ל (1/3 כוס) חלב
200 ג' שוקולד מריר
1 חלמון גדול
2 חלבונים גדולים
50 ג' (4 כפות) סוכר לבן
60 מ"ל (1/4 כוס) שמנת מתוקה

לקישוטי שוקולד
50-100 ג' שוקולד מריר
1/2-1 כפית שמן קנולה
אבקת פיות, לא חובה :-)

אופן ההכנה:
1. מתחילים בהכנת העוגה: מחממים תנור ל-170 מעלות. משמנים ומרפדים תבנית בנייר אפיה.
2. מניחים שוקולד, חמאה ומלח בסיר בינוני. ממיסים על אש בינונית, תוך כדי ערבוב מדי פעם. מסירים מהאש.
3. מוסיפים פנימה חלמונים, אחד אחד, ומערבבים היטב בין הוספה להוספה.
4. מוסיפים 150 גרם (3/4 כוס) סוכר ומערבבים היטב. מניחים בצד.
5. מניחים חלבונים ואת שאר הסוכר בקערת המיקסר. מחברים וו בלון ומקציפים על מהירות גבוהה לקצף יציב אך לא מאד נוקשה.
6. מעבירים כרבע מכמות קצף החלבונים לקערת השוקולד. מקפלים חלקית, על מנת להקליל מעט את תערובת השוקולד.
7. מעבירים את כל תערובת השוקולד אל קערת החלבונים. מקפלים לתוך הקצף בזהירות, עד לקבלת בלילה שוקולדית חלקה.
8. יוצקים את הבלילה לתבנית ומיישרים. אופים 60-70 דקות, עד שהעוגה מתייצבת וקיסם הננעץ במרכז יוצא נקי או כמעט נקי. מצננים לגמרי, רצוי אפילו להקפיא לפני שמחלצים מהתבנית.
9. להכנת מוס הווניל: מניחים ג'לטין ומים בקערה קטנה. מערבבים ומניחים בצד למספר דקות, עד להיקרשות.
10. מניחים חלב ומחית וניל (או מקל וניל, יחד עם הגרגרים) בסיר קטן. מביאים לסף רתיחה.
11. בינתיים טורפים חלמון וסוכר בקערה קטנה.
12. כאשר החלב בסיר מתחיל לבעבע, מסירים מהאש. יוצקים שלוש-ארבע כפות ממנו לתוך קערת החלמונים וטורפים היטב, על מנת לבצע השוואת טמפרטורות.
13. יוצקים את תערובת החלמונים לתוך סיר החלב. מחזירים לאש ומבשלים, תוך כדי ערבוב בלתי פוסק, עד שהתערובת מסמיכה ומבעבעת קלות. מסירים מהאש.
14. מחממים את הג'לטין הקרוש במיקרוגל למשך כעשר שניות. מוסיפים לסיר וטורפים היטב.
15. מסננים את הקרם לקערה גדולה ומצננים (אפשר במקרר), עד שהוא נעים למגע (לא חם מדי).
16. בינתיים מניחים שמנת בקערת המיקסר. מחברים וו בלון ומקציפים לקצפת רכה, במרקם יוגורט.
17. מקפלים את הקצפת לתוך קרם הווניל עד לקבלת מוס אחיד וחלק.
18. יוצקים לרינג בקוטר 18 ס"מ ומעבירים למקרר למשך מספר שעות, עד להתייצבות מלאה.
19. להכנת גנאש טראפלי: מניחים שמנת מתוקה בסיר קטן. מבשלים לסף רתיחה.
20. במקביל ממיסים שוקולד מריר.
21. כאשר השמנת מתחילה לבעבע, יוצקים מעל השוקולד. מערבבים היטב לקבלת גנאש חלק וסמיך למדי. מניחים בצד למשך כחמש דקות, על מנת שיתייצב עוד קצת.
22. בינתיים מתחילים בהרכבה: מחלצים את העוגה, מיישרים לשכבה אחידה עד כמה שניתן ומעבירים לצלחת הגשה.
23. מחלצים את מוס הווניל מהרינג ומניחים מעל העוגה. אם המוס מתפרק קצת במהלך החילוץ וההעברה לעוגה, לא נורא - אפשר פשוט להניח אותו כסוג של טלאים מעל העוגה.
24. מעבירים את הגנאש הטראפלי לשק זילוף קטן, חותכים את הקצה ומזלפים טבעת מסביב למוס הווניל. מניחים את העוגה במקרר לטובת התייצבות נוספת.
25. להכנת מוס השוקולד: מניחים חלב ושוקולד מריר בסיר קטן. מבשלים עד להמסה מלאה וקבלת תערובת חלקה לגמרי. מסירים מהאש.
26. מוסיפים חלמון ומערבבים היטב, עד להיטמעות מלאה.
27. מניחים חלבונים וסוכר בקערת המיקסר. מחברים וו בלון ומקציפים לקצף יציב על מהירות גבוהה.
28. מקפלים את קצף החלבונים לתוך השוקולד, עד לקבלת תערובת אחידה. מצננים חמש-עשר דקות במקרר.
29. מצפים את כל העוגה במוס שוקולד - אפשר להחליק אותו בעזרת לקקן או פלטה, ואפשר דווקא ללכת על המראה הפרוע ולנסות לתת למוס לוק "מרושל". יש כמות די גדולה של מוס, כך שלא חייבים להשתמש בכולו, אבל אני כן השתמשתי בכולו לציפוי, ויצא מעולה.
30. להכנת קישוטי שוקולד: ממיסים שוקולד מריר במיקרוגל. מערבבים פנימה שמן.
31. גוזרים שניים-שלושה פסים של שקף (תלוי ברוחב), יוצקים עליהם את השוקולד המומס ומיישרים לשכבה אחידה. אם רוצים, מפזרים מעט אבקת פיות (נצנצים אכילים). ממתינים מספר דקות עד שהשוקולד מתייצב לגמרי - רצוי להעביר למקרר.
32. חותכים או שוברים את פסי השוקולד לריבועים או חתיכות אסימטריות. מניחים סביב קוטר העוגה. אם רוצים, אפשר להניח שניים-שלושה טראפלס במרכז העוגה לקישוט. שומרים במקרר עד להגשה.

הערות/תוספות/שדרוגים:

  • קודם כל, שימו לב שיש ביצים חיות בעוגה הזו, כך שהיא עשויה להיות בעייתית לכל מי שבעייתי לו לאכול ביצים חיות.
  • שימו לב גם שיש שימוש רב בקערת המיקסר, כך שעלולה להיווצר בעיה למי שלא אוהב לשטוף הרבה כלים.
  • ועכשיו ברצינות: אפשר לחלוטין לשחק עם העוגה ולהכין רק חלקים ממנה. העוגה עצמה, עוגת שוקולד ללא קמח, מצוינת כמו שהיא, אפילו רק עם קצת אבקת סוכר למעלה (או בלי). מוס השוקולד הורס ואם תגישו אותו בכוסות יפות, הוא יופי של קינוח בפני עצמו.
  • אני הוספתי כף של אובלטין למוס השוקולד שלי, אבל הוא לא הורגש בשום צורה, לכן השמטתי אותו מהמתכון.
  • התכנון המקורי שלי היה להסתיר את מוס הווניל וטבעת הטראפלס בין שתי שכבות של עוגת שוקולד. העוגה הספציפית הזו לא ממש רצתה להיחתך לשכבות (אולי אם הייתי אופה אותה מראש בשתי תבניות, אבל יש לי רק אחת בגודל הזה, ולא היה לי כח לאפות באופן טורי), אבל אני מאמינה שעם עוגת שוקולד אחרת - כנראה לא אחת נטולת קמח - זה יעבוד יותר טוב.
  • לגבי מוס הווניל, אל תתבאסו אם הוא מתפרק לכם במהלך ההעברה לעוגת השוקולד. הוא גם ככה די מוסתר ובתוצאה הסופית לא לגמרי רואים את זה. ואם הוא לא מתפרק, אז אתם מעצבנים ואני מקנאה בכם.
  • אני יודעת שבהוראות ההכנה של הגנאש הטראפלי כתבתי שצריך להמס את השוקולד ורק אז להוסיף לו את השמנת, אבל אני לא עשיתי את זה. כיוון שוויתרתי על ההמסה והיה יותר שוקולד משמנת, השמנת לא הצליחה להמס את כל השוקולד, ונשארו לי חתיכות קטנות של שוקולד גנאש. מצד אחד, זה כמובן לא מה שאמור לקרות, אבל במקום בכל זאת להמס את הכל עד הסוף, דווקא החלטתי לזרום ולהשאיר את זה ככה, כך שזה היה גנאש טראפלי עם שוקולד צ'יפס. הכי כיף. אסף ממש שמח על זה. אז אם בא לכם לוותר על המסת השוקולד, לכו על זה ;-)
  • כמובן שבקישוטי השוקולד, אפשר לטמפרר את השוקולד ולא להמס, אבל אני עצלנית, אז הלכתי על שיטת השוקולד מומס ושמן. אל תכעסו.
  • אה! הכי חשוב: אם אתם מיישרים את העוגה לפני ההרכבה, כלומר מסירים את הקצוות בעיקר (זה סוג כזה של עוגה שלאחר האפיה השוליים נשארים גבוהים, אבל כל המרכז שוקע פנימה), שמרו אותם בקופסא לטובת נשנוש עתידי (או הווה-י). כה טעים. כה!


אני יודעת שהכל פה נראה כמו בלאגן. ומלא הוראות. ומלא שמנת ושוקולד וביצים. אבל זה טעים, טוב? פשוט.. פשוט סמכו עלי בקטע הזה. תודה וזה. חמודים אתם, משהו.


4 תגובות:

נטלי אמר/ה...

מזלללללל טוב! והעוגה נראית ונשמעת ממש ממש טעימה!

פנפן אמר/ה...

כל השוקולד והוניל הזה על הבוקר!! אני לא אצליח לחשוב על שום דבר אחר במהלך היום בגללך!!! נראה ונקרא מקסים מותק:-)

Tula אמר/ה...

מזל טוב לאסף! נראית סוף.. העוגה...

עלמה אמר/ה...

מזל טוב לאסף! זה נראה ט-עים

הוסף רשומת תגובה