> עוגת שוקולד עם קרם תותים ונשיקות מרנג וניל | Morcake

4 בינואר 2015

עוגת שוקולד עם קרם תותים ונשיקות מרנג וניל

בהתחלה בכלל רציתי להכין גאלט.


"גאלט? מה זה? גוגל אומר שזה קרפ. אה, זה כמו מה שאכלנו אז בפריז? הקרפ הלא טעים הזה עם הביצה באמצע? לא לא, אל תכיני גאלט. לא רוצה. אולי משהו עם שוקולד?" -- אסף*

*אולי זו היתה פרפרזה קלה של דבריו, אבל זה, בגדול, מה שהוא אמר.


אז נאנחתי והתחלתי לחשוב.


חומר הגלם החודשי של "כחומר ביד הבלוגר" הוא תותים.


מה אני יכולה להכין עם תותים..

ושוקולד..

שיהיה יפה..

וטעים..


ושיהיה מספיק טוב לפרויקט?


בואו נראה.


שוקולד. עוגת שוקולד? מרגיש לי כמו התחלה טובה. מה אתה אומר, אדוני שתמיד דורש שוקולד? מהנהן ומהמהם לחיוב, יופי. אתה רשאי ללכת לישון. בעצם חכה שניה, לא סיימנו עדיין. כבר אני איתך, יש לי פה רגע דיבור עם עצמי.


הממ. אוקיי. תותים. מה אני עושה עם התותים?

קצפת עם חתיכות תותים?

לא, זה קצת פשוט מדי. בנאלי.


אולי.. אולי קצפת תותים?

ארסק תותים. אולי אבשל קודם? לא משנה, נחשוב על זה אחר כך, אבל כך או כך - תותים מרוסקים, שמנת, מיקסר, וו בלון.. קחו רגע להכיר האחד(ים) את השניה את השלישי את הרביעי והופ, יאללה למינגלינג המוני.


אוקיי, אוקיי. קצפת תותים. זה מתקדם. מה עוד?


מה "מה עוד"? מה עוד צריך? יש לך עוגת שוקולד, יש קצפת תותים. מה עוד?!


רגע, אולי בכל זאת גם חתיכות תותים? מרגיש לי שכרגע המתכון לא מספיק.. תותי.


אהההה טוב. נוסיף גם תותים חתוכים בתוך הקצפת. או מעליה. או משהו. נראה איך זה זורם. מרוצה?


כן!


רגע..


מה? מה עכשיו?


מה לגבי הקישוט? פשוט גוש של קצפת תותים? ערימה מעל העוגה? מזולפת יפה? אולי נוסיף חתיכות תותים?


רגע!!


מה?!


אל תצעקי עלי!


בסדר, אבל תקשיבי שניה.

אולי.. אולי הגיע הזמן לקחת השראה מנשיקות המרנג הצבעוניות והחמודות להפליא של Coco Cake Land שאת כל הזמן רוצה לנסות לקשט איתן עוגות?


וואו, אחותי -- סקרנת. כל הכבוד לך. אבל בואי נוותר על הקטע הצבעוני, טוב? העוגה תהיה חומה, הקרם ורוד, התותים אדומים.. אז מרנג לבן? יאללה?

יאללה. לכי על זה. רק תשתדלי שהעוגה הסופית שלך לא תיראה בטעות כמו אחד הטארטים המהממים של נטלי. טוב?


בסדר.. מבטיחה לנסות. לא מבטיחה לקיים.

גוד אינף פור מי, סיסטר.


יופי. שנתחיל להכין?

אבל אממ.. לילה עכשיו. את במיטה וצריכה לישון וחבר שלך אמנם אוהב שוקולד, אבל אני לא בטוחה מה הוא יחשוב עלייך אם תפעילי מיקסר ברגע זה.


הבנתי אותך. צודקת. את כל כך חכמה.


לא, את.

לא, את מהממת.

יש מצב שרזית?


רגע, אסף! לא! אל תירדם! מה אתה אומר על עוגת שוקולד בכמה שכבות, עם קצפת תותים, חתיכות תותים ונשיקות מרנג וניל לקישוט?


אסף? אסף?

תגיד, אתה ער?


הנהון, המהום וסיבוב הגב לכיווני שאין מצב שכוונתו "עזבי אותי, אני רוצה לישון"?

יופי. נשמע שהוא בעד.


הלוואי שיצא טוב.

אין סיכוי שיצא טוב.


ארג, למה את מעצבנת? תפסיקי לפקפק בעצמנו ככה. את לא יודעת, אולי יצא טוב.


אחותי.. את חושבת?


כן, לא יודעת מה אני מקשקשת. אין מצב שיצא טוב. אני לגמרי חיה באילוז'.


את מנמנמת באילוז'.


אוי, את מצחיקה.


לא, את.

לא, את.

ששש אנחנו מפריעות לאסף לישון.


(תודו שכיף להיות עדים לשיחות שלי עם עצמי לפני השינה. כמה, מאחת עד בכלל לא, אתם מקנאים בבחור שגר איתי וזוכה לשמוע את הדברים האלה כל הזמן - בוקר, לילה, ימי חול, חגים, תמיד?)


אה, וספוילר: יצא טוב. כל כך טוב שלא ידעתי מה לעשות עם עצמי מרוב אושר. זו אולי - לדעתי האישית (והקובעת, כי מי שואל אתכם בכלל) - העוגה הכי יפה שהכנתי מאז.. עולם?* ולחלוטין אחת הטעימות. העוגה שוקולדית ורכה, הקרם הורס, התותים חמצמצים ומרקמיים (כן, מרקמיים. וכן, אני אתעלם פה מזה שאסף אמר שהוא היה מעדיף בלי חתיכות תותים. מה הוא מבין), והמרנג.. טוב, מרנג זה דבר די מיותר, באופן כללי. אבל הוא יופי של קישוט.

*לא-כולל-עוגות-בקורס-הקונדיטוריה


ועוד "אה" אחד: מסתבר שהפכתי לאדם שאוכל תותים. התרגשויות מסוימות.

***
עוגת שוקולד עם קרם תותים ונשיקות מרנג וניל
מקור המתכון: העוגה עצמה היא גירסתה השוקולדית (וחצויה בכמות) של עוגת הווניל הנצחית שלי. כל השאר די אולתר.

כמות: עוגת שלוש שכבות בקוטר 16 ס"מ (אפשר בכיף להגיע גם לארבע שכבות). אפשר להגדיל את גודל התבנית בה משתמשים ולהסתפק בשכבה אחת או שתיים, תלוי בגודל התבנית. אגב, הכמות מספיקה גם לעשרה קאפקייקס בגודל בינוני (כעשרים דקות אפיה) -- אחת שאפתה ויודעת.

מצרכים:
לעוגה
100 ג' חמאה רכה
125 ג' (3/4 כוס פחות 2 כפות) סוכר לבן
2 ביצים גדולות
120 ג' (1/2 כוס) חלב
1/2 כפית תמצית וניל
165 ג' (1/4 1 כוסות פחות 1 כף) קמח לבן
30 ג' (3 כפות) אבקת קקאו
3 ג' (1 כפית) אבקת אפיה
קורט מלח

לקרם התותים
300 ג' (20-25 יחידות) תותים
75 ג' (6 כפות) סוכר לבן
75 ג' (1/3 כוס פחות 1 כפית) מים
1/2 כפית תמצית וניל (לא חובה)
7 ג' (1/2 שקית) ג'לטין
35 ג' (2 כפות + 1 כפית) מים
500 מ"ל (2 כוסות) שמנת מתוקה

לנשיקות מרנג וניל
1 חלבון גדול
קורט מלח
1 כפית תמצית וניל
75 ג' (1/4 כוס + 2 כפות) סוכר לבן

לקישוט
כ-7 תותים :-)

אופן ההכנה:
1. להכנת העוגה: מחממים תנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפיה ומשמנים קלות.
2. מניחים חמאה וסוכר בקערת המיקסר. מחברים וו גיטרה ומקרימים על מהירות גבוהה למשך שלוש-חמש דקות, עד לקבלת תערובת בהירה ותפוחה.
3. מוסיפים ביצים, אחת אחת, וטורפים למשך כדקה לאחר כל הוספה, עד להיטמעות.
4. מערבבים חלב ווניל בקערה קטנה.
5. במקביל, מערבבים קמח, קקאו, אבקת אפיה ומלח בקערה נפרדת.
6. מנמיכים את מהירות המיקסר ומוסיפים את תערובת היבשים והחלב לסירוגין: מתחילים בשליש מכמות הקמח, חצי חלב, שליש קמח, שאר החלב, שאר היבשים. מערבבים מעט בין לבין, לא עד להיטמעות מלאה. בסוף מערבבים עד לקבלת בלילה אחידה, לא יותר.
7. יוצקים את הבלילה לתבנית ואופים למשך 35-40 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא כמעט נקי, עם מעט פירורים עליו.
8. מצננים לגמרי, רצוי אף להקפיא על מנת להקל על מלאכת החיתוך מאוחר יותר.
9. כאשר העוגה קרה לגמרי, מיישרים את חלקה העליון ומחלקים לשלוש שכבות (אפשר גם שתיים/ארבע, כרצונכם). מחזירים למקפיא (יותר קל להרכיב אותה ככה, זרמו איתי).
10. להכנת הקרם: חותכים תותים לקוביות קטנות. מניחים בסיר יחד עם סוכר, מים ותמצית וניל. מבשלים על אש בינונית למשך כחמש עשרה דקות, במהלכן הסוכר יימס, התותים יתפרקו, התערובת תבעבע. חשוב לערבב לעתים תכופות. כן, קיבלתם סוג של ריבה. צננו את כל העסק מספר דקות.
11. בינתיים מערבבים ג'לטין ומים בקערה קטנה.
12. מניחים שמנת מתוקה בקערת המיקסר ומוסיפים את סירופ התותים (אם רוצים, אפשר לטחון אותו בבלנדר מוט קודם, על מנת לוודא שהוא חלק לגמרי). מחברים וו בלון ומקציפים - אל דאגה, לא אמורה להתקבל בשלב זה קצפת יציבה, יותר כמו שמנת תותית סמיכה למדי (כמות התותים גדולה מאד ביחס לכמות השמנת).
13. כאשר הג'לטין נקרש, מחממים אותו חמש-עשר שניות במיקרוגל, כך שהוא נמס שוב.
14. מוסיפים כפית-שתיים משמנת התותים לג'לטין. מערבבים היטב ומוזגים בחזרה לקערה הגדולה (רצוי לסנן פנימה). מערבבים מספר שניות, רק עד להיטמעות, ומעבירים את הקערה למקרר למשך כשעה, לטובת התייצבות.
15. להכנת קישוט המרנג: מחממים תנור ל-85 מעלות. מרפדים תבנית גדולה בנייר אפיה.
16. מניחים חלבון, מלח ותמצית וניל בקערת המיקסר. מחברים וו בלון ומקציפים - מתחילים במהירות נמוכה.
17. כאשר החלבון מתחיל להפוך לקצף, מוסיפים את הסוכר בהדרגה ומגבירים מהירות (גם בהדרגה, יחד עם כל הוספת סוכר). ממשיכים להקציף ולהגביר מהירות, עד להגעה למהירות מקסימלית. מקציפים עד לקבלת מרנג חלק, מבריק ויציב מאד.
18. מעבירים את המרנג לשק זילוף עם צנתר חלק/משונן/גם וגם. מזלפים טיפות או נשיקות קטנות לתוך התבנית. מייבשים בתנור למשך שעתיים-שלוש, עד שהמרנג מתקשה ונפרד בקלות מנייר האפיה.
19. להרכבה (סוף סוף הגענו לשלב הזה!): מניחים פרוסת עוגה על צלחת הגשה. מורחים/מזלפים מעליה כשליש מכמות הקרם.
20. חותכים שלושה תותים לקוביות קטנות. מפזרים מעל הקרם.
21. מניחים פרוסת עוגה נוספת, מצפים בעוד קרם וקוביות משלושה תותים נוספים.
22. מניחים את פרוסת העוגה האחרונה. מזלפים מעליה תלוליות קרם תותים, מפזרים נשיקות מרנג ומפזרים קוביות קטנות מאד מתות אחד אחרון. אם נשאר קרם, אפשר לצפות גם את היקף העוגה - לגמרי או חלקית, לטובת המראה ה"עירום" (כמו אצלי). זהו! בתיאבון וזה..

הערות/תוספות/שדרוגים:

  • דבר ראשון, אני רוצה להודות לגברת עוגיו.נט, שתמכה בי טלפונית ברגעים קשים ("נטלי, למה השמנת שלי לא מקציפה???? הרסתי הכל!!" "כי הכמויות שלך משוגעות, את בגדול מנסה להקציף רק תותים!!") וסייעה לי להגיע לפתרון של להוסיף ג'לטין לקרם התותים. בסופו של דבר זה יצא ממש לטובה - הקרם שלי קיבל מרקם כיפי ממש, הרבה יותר מגניב מסתם קצפת.
  • אגב, אם כמות הקרם נראית לכם מטורפת (500 מ"ל שמנת מתוקה על עוגה בקוטר 16 ס"מ?! מור, השתגעת?), אז ככה -- נכון שהסיבה שהשתמשתי בכל כך הרבה שמנת היא הניסיון הראשוני שלי לתקן את מצב הקצפת-שלא-הופכת-לקצפת שלי, אבל בדיעבד זה יצא ממש לטובה, כי בעוגה שלי יש כמות נכבדת של קרם בין שכבה לשכבה. כלומר, בסופו של דבר השתמשתי כמעט בכל הקרם, ואני מאמינה שכך יהיה גם המצב עבורכם אם תפעלו באופן דומה. אם אתם לא בקטע, לכו על חצי כמות.
  • לגבי כל עניין בישול התותים וזה וזה -- לא יודעת, יש מצב שמספיק לטחון תותים וסוכר ואז להוסיף אותם לשמנת, בלי כל הקטע הזה של הבישול. אבל אני עשיתי את מה שעשיתי ויצא מהמם, אז אל תתווכחו איתי!
  • כמויות התותים -- שלושה לכל שכבה, אחד לשכבה העליונה? סתם מה שהרגיש לי נכון. תעשו מה שבא לכם.
  • לגבי הווניל - בכל מקום שכתוב תמצית וניל, בעצם שיקרתי. אני השתמשתי באבקת וניל (שאמא שלי קנתה לי בארה"ב, אל תתחילו לשאול אותי איפה מצאתי כזאת בארץ. אבל אם אתם במקרה כן יודעים איפה מוצאים כזאת, אולי תגלו לי?), אז דווקא הוספתי אותה ליבשים ברוב המקרים, אבל אני משערת שאתם תשתמשו בתמצית (או משחה) ולא אבקה, אז הייתי נחמדה אליכם וכתבתי את הוראות ההכנה כאילו אני אתם. אפילו שאני לא, אני אני.
  • מבחינת המתכון עצמו, כתבתי את סדר ההכנה לא לפי הסדר שבאמת הגיוני לעבוד לפיו, אלא יותר לפי צורת ההרכבה. מה שהייתי עושה זה קודם להתחיל בעוגה, אחר כך - בזמן שהיא מצטננת - להכין את המרנג, ורק אז לעבור לקרם. אפשר גם להפוך את המרנג והעוגה (תכלס, אתם יכולים להכין את המרנג כמה ימים קודם ולשמור אותו בקופסא אטומה). בכל מקרה, הקרם אחרון. טוב? טוב.
  • אההההה כן, המרנג -- אם תשמרו את העוגה במקרר, וכנראה תשמרו, המרנג יספח לחות ויהפוך להיות מרשמלואי ולעיס ו.. טוב, אתם יודעים מה קורה למרנג כשהוא סופח לחות. רק שתדעו, ואל תגידו שלא אמרתי. אבל זו עוגה קטנה. כולי תקוה שתסיימו אותה לפני שיקרו דברים רעים.
  • דבר אחד נוסף לגבי המרנג: יישארו לכם שאריות ממנו. תמצאו כבר מה לעשות איתו, טוב? בהצלחה!


וכפי שבטח הבנתם מהתמונה הראשונה בפוסט, הכנתי בסוף גם גאלט תותים. ופיסטוקים. יצא.. בינינו? קצת דוחה. אני צריכה לנסות שוב. אולי עם יותר סוכר ופחות פיסטוקים. בוהו. איזה מזל שהקשבתי לאסף...



כנסו כנסו. טן טן טן טן טן.

22 תגובות:

פנפן אמר/ה...

פוסט משגע, עוגה משגעת, את משגעת, צחקתי כמו מטורפת

טליה אמר/ה...

לא יודעת מה יותר הרס אותי - העוגה או את, מה שבטוח - שתיכן מהממות!

נטלי אמר/ה...

אני טעמתי ואני טעמתי!!! וזה טעים אש! :)

זהבית אמר/ה...

כשכתבת בפייסבוק "אחד הפוסטים השפויים" התחלתי לדאוג, אבל כמובן שצחקתי ונהניתי וכנראה ששפוי זה עניין יחסי.
פוסט מעולה ועוגה מהממת, ואני חייבת לציין שכשראיתי את התמונה לרגע חשבתי שזה פוסט של נטלי...

The Cookie Fairy אמר/ה...

את מרגישה טוב? למדוד לך חום?!
גם הפכת לאדם שאוכל תותים! וזאת גם העוגה הכי מהממתת שהכנת!
לא סתם מהממת, ממש יפיופה אמיתיתתת
ומניסיון העבר לגור עם שותף זה אחד הסידורים הפרזיטים
שכן מקנה לך את היכולת להפעיל את המיקסר באמצע הלילה עם פחות נקיפות מצפון.
ותנחומיי לשותף המסכן שהיה לי בעבר ושהיה צריך לספוג את זה לטובת עוגות חפות מפשע
לסיכום תביאי ביסססססס

גיל אמר/ה...

וואו, אחותי -- קרעת!
אני חושב שמישהו כבר צריך לקחת יוזמה ולהדפיס לאסף איזו תעודת הצטיינות!
סתם, הרוויח, האח הזה.
והעוגה נראית פשוט מעולה! באמת אחת היפות שזכורות לי :)

טלי אמר/ה...

טוב, את מצחיקה. אני יודעת שזו התגובה האוטומטית שלי לכל הפוסטים שלך אבל באמת שאת מצחיקה!

עלמה אמר/ה...

אחת היפות שלך, ללא ספק. מהמם.

Sharon Peled אמר/ה...

מהמם ולא הגון, כי לא נאה לבחורה בגילי המופלג לרייר ככה על הלפטופ, סתם כך באמצע היום גם אם יש תמונות של עוגות כאלה שוות...
ורק הפולניה הקטנה שבי זועקת ושולחת אותך לקורס לשימוש בקשית שתיה להוצאת העוקץ של התותים (כדי לא לבזבז כל כך הרבה תות!)
הנה ככה:
http://img.mako.co.il/2012/02/12/strawberry_c.jpg

ענת אמר/ה...

טוב, חוץ מזה שהעוגה מהממת! אני מתה עליך ועל הפיצול...

Zoe אמר/ה...

העוגה נראית מהמם. וגם הגאלט שם נראה מעולה! יהיה פוסט? :)

מורן אמר/ה...

ברור שמקנאים באסף!
הוא טועם..אנחנו פה מריירים...

Doreen Hakak אמר/ה...

לחלוטין עוגה מהממת! וכל כך ורודה!!! הרגת אותי אם השיחות שלך.. (יש לי שיחות כאלה.. וגם לא ממש החלטיות..)
והגאלם שם למעלה גם מהמם!! וגם ראוי לפוסט :)

אנונימי אמר/ה...

הי מור
התחלתי להכין את העוגה והשתמשתי בתבנית בקוטר 18 סמ..העוגה בקושי עלתה לי..כך שלמעשה אצטרך לאפות עוד אחת. בכמה את ממליצה להגדיל כמויות?
והאם ניתן להכין את הקרם תותים היום ולשמור במקרר למשך יומיים עד שאמרח אותו על העוגה?
אנא תשובתך המהירה
תודה

Mor אמר/ה...

תודה לכולם!!
הגאלט - בעיקר יפה. עדיין לא מספיק טעים. אולי יככב בפוסט משלו לאחר מקצה שיפורים :-)

ואנונימי/ת, מצטערת לשמוע שהעוגה לא עלתה!!
אם העוגה כן נמצאת במצב שאפשר לפחות לחלק אותה לשתי שכבות, הייתי מכינה עוד חצי כמות (או כמות שלמה, ואז יהיו לך ארבע שכבות!). האמת, הייתי הולכת על כמות שלמה בכל מקרה, וכך - גם אם העוגה המקורית מספיקה רק לשכבה אחת, בסך הכל יהיו שתיים.
לגבי הקרם, אני מאמינה שכן, אפשר להכין אותי יום-יומיים קודם. בהצלחה!!

חן אמר/ה...

היי מור!
הכנתי את הקרם והוא לא מצליח להתייצב, גם לאחר כל התהליך הוא נשאר נוזלי למדי..
מה אפשר לעשות? האם אפשר להקציף שוב למרות שכבר קיררתי במשך שעה יחד עם הג׳לטין?
תודה רבה!

טלי שטרית אמר/ה...

היי מור!
אני מכינה את העוגה (המהממת!) והגעתי לשלב פריסה העוגה לפרוסות. אם אני אשים את העוגה במקרר/מקפיא ללילה שלם היא תהיה בסדר והטעם שלה לא ייפגם?

Mor אמר/ה...

חן, ממש מצטערת שלא הספקתי לענות בזמן :-( מוזר לי שהקרם לא התייצב.. יכול להיות שהוא פשוט היה צריך עוד זמן? אם הג'לטין לא ייצב אותו, לא בטוחה שעוד הקצפה היתה עוזרת. מה עשית בסוף?

טלי, אני לחלוטין בעד להקפיא את העוגה לפני ההרכבה. זה רק מקל על החיתוך והציפוי אחר כך. במקרר היא כנראה קצת תתקשה/תתייבש, אבל זה לא אמור לפגום בה משמעותית.

לימור אמר/ה...

נהדרת שאת! אימי חוגגת היום יום הולדת וכששאלתי אותה איזו עוגה היא רוצה היא ענתה: ״משהו עם שוקולד, וקצפת ותותים״ (כמו ילדה קטנה...) אז דעי לך שהגשמת לאמא אחת את משאלת עוגת יום ההולדת שלה....
אבל משהו אחד לא הסתדר לי- אני הכנתי לפי הכמויות בגרמים וכשבאתי לשקול את כמות הקמח, 165ג׳ היו רחוקים מאוד מלהיות רבע כוס, יותר לכיוון של הכוס ורבע... האינטואיציה שלי אמרה ללכת בכל זאת על ה165 ג׳, עכשיו העוגה בתנור, בתקווה שלא טעיתי...

Mor אמר/ה...

כן, כוס ורבע פחות כף, סליחה! התפספס לי, תוקן עכשיו. תודה!!

גיל אמר/ה...

היוש, ברגע זה גיליתי את הבלוג הזה ואני פשוט מאוהבת!! עכשיו אקרא את כולו... למי אכפת מחדוא בכלל?

Mor אמר/ה...

לאף אחד, גיל. לאף אחד לא אכפת מחדו"א!
חוץ מכמה מתמטיקאים מתים....

הוסף רשומת תגובה