> עוגת קפה ולימון | Morcake

16 בספטמבר 2013

עוגת קפה ולימון

לפני חודשיים ומשהו ערכנו מפגש של משתתפי "כחומר". ליאת, היא מנטקה, הגיעה עם התינוק הקטן והחמדמוד שלה. בשלב מסוים נוצר מצב שמנטקון הקטן הפיל לימון לתוך כוס הקפה של אמא שלו (לפחות כך אני זוכרת שזה קרה. בכל מקרה, ליאת - נאשים אותו, נכון? הוא ילד, מה הוא מבין..) ובסוף הערב ליאת סיפרה לי על התקרית ואמרה שהיא דווקא הופתעה לטובה מהשילוב של הקפה עם הלימון.


אני? אני לקחתי את ההערה הזו, הכנסתי אותה לראש ודאגתי לחזור אליה כל כמה זמן. כדי שלא אשכח.


רציתי לנסות ולראות מה קורה. אם כוס-קפה-עם-לימון זה טוב, אז למה שעוגה עם קפה ולימון לא תעבוד?


מצד שני, אני לא אומר לכם שלא הייתי סקפטית.


קפה זה דבר נהדר. אחת ההמצאות הטובות EVER. מצוין כמשקה, מעולה בקינוחים. אני בעדו.


לימון? אני גם בעדו. פחות כ.. "סתם ככה", או באוכל אמיתי, אבל בעוגות? לא יודעת אם דיברנו על זה כבר, ובכל אופן אני מקווה שזה לא משנה את כל מה שחשבתם עלי (אם כי.. כל שינוי במה שאתם חושבים עלי יכול להיות רק לטובה, אני משערת), אבל עוגת לימון בחושה היא אחת העוגות האהובות עלי.


אבל עדיין. פלוס ופלוס זה לא תמיד פלוס.


רגע. פלוס ופלוס זה כן תמיד פלוס?

לא יודעת, משהו פה לא מרגיש לי נכון.


טוב, חשבון. מה לי ולזה.



בכל אופן, ניגשתי למלאכה סקפטית אך מלאת תקווה.



לקחתי מתכון לעוגת קפה שהכנתי פעם (וראו זה פלא, במתכון ההוא התבססתי על עוגת לימון אחת שהכנתי.. אבל שיניתי הכל כדי להפוך אותה לעוגת קפה) והתחלתי לשחק איתו, עד שהגעתי למשהו שנראה לי סביר.


הכנסתי לבלילה אבקת נס קפה. וגם כוס קפה מוכן. הכנסתי גרידת לימון וברגע האחרון הוספתי גם מעט מיץ לימון.


הכנסתי לתנור. אפיתי אפיתי אפיתי. עד שזה הרגיש לי מוכן. או כמעט מוכן. או לא לגמרי מוכן? רגע, הקיסם יצא נקי, אבל העוגה מרגישה לי קצת בצקית. כבר נכוויתי בעבר*, כולל בעבר הקרוב מאד, מה קורה פה? העוגה אפויה? הטוסטר אובן השתגע?


*גם פיזית, אגב. מי נכווה בבטן מתבנית עוגיות?**


**אני. אני נכווית בבטן מתבנית עוגיות. ומסתובבת עם סימן מכוער שיוכיח את זה כבר יותר משבוע, תודה ששאלתם. ותודה לאל שלא תכננתי להסתובב עם חולצת בטן בעתיד הקרוב - או הרחוק - זה עלול היה לבאס אותי ממש.


רגע, אפשר שניה לדבר על הזה שחולצות בטן חזרו לאופנה פתאום? כאילו - מה זה? למה? למה זה קורה? מישהו מוכן להסביר לי מה עשינו רע ולמה. הדבר. הזה. חוזר?


סליחה.


איפה היינו?


סקפטית ומלאת תקווה, כן. לא לגבי חולצות הבטן, חלילה. לגבי הקפה והלימון.


בעצם לא, הגענו כבר לשלב העוגה הבצקית בפוטנציה שלי.

אז אני אספיילר ואומר שהעוגה לא היתה בצקית. היא היתה פחות או יותר מושלמת. טעם הלימון הורגש ממש ממש בקושי - למעשה, יש מצב שהצלחתי לזהות אותו רק כי ידעתי שהוא שם - הקפה היה ממש דומיננטי. אבל קליפות הלימון המסוכרות שהכנתי וקישטו את העוגה, יחד עם סירופ הסוכר הלימוני שציפה אותו (טוב, בינינו - גם הוא לא מאד הורגש), תרמו למראה וגם לטעם.


לסיכום: הניסוי הוכתר כהצלחה מסחררת. ממש. עוגה מצוינת. אין לי מילה אחרת לתאר אותה. טוב, אולי מעולה, טובה, טעימה לאללה, משובחת ו.. אוקיי, אז יש כמה מילים. בסדר. למה להתקטנן.


אם אתם לא מאמינים לי - ולמה שתאמינו, בעצם, אני שקרנית* - אולי תאמינו לאנשים שעובדים איתי. אתם כבר יודעים שהם.. בעייתיים. הם נוזפים בי כשאני לא מביאה עוגה וכועסים כשאני מביאה יותר מדי עוגיות ובסוף הם תמיד מוצאים דרך חדשה ומקורית לצחוק עלי.


ואם אין להם משהו חדש ומקורי, הם תמיד יכולים לחזור לדבר על זה שהקינוחים שלי נוטים להיות מלוחים כמעט, אם לא יותר, ממה שהם מתוקים.


*פרדוקס השקרן in your face!


אז האנשים האלה מהעבודה שלי - הם עפו על העוגה. אמרו שהיא מצוינת. משמעתי אפילו הערת "היא אחת הטובות שהבאת". רואים? לא סתם אני טוענת שאין על בחושות (לא כולל שמרים. לשמרים מגיעה קטגוריה נפרדת. וקיבה נפרדת. או שתיים. אפשר שתיים?).


באזור שתיים בצהריים נשארו רק פירורים מהעוגה. אז נכון שהיא היתה יחסית קטנה, אבל עדיין.. אם הייתם עובדים איתי ומכירים את האנשים במשרד שלי, הייתם יודעים שזה מרשים.


אז קפה ולימון. מסתבר שזה עובד. מי ידע.


***
עוגת קפה ולימון
מקור המתכון: התבססתי על העוגה הזו שהתבססה על זו.

כמות: עוגה אחת בקוטר של 20-22 ס"מ. אני חושבת שבתבנית גדולה יותר העוגה תצא נמוכה מדי, אבל היי - תמיד אפשר להכפיל כמויות.

מצרכים:
3 ביצים גדולות
100 ג' (1/2 כוס) סוכר לבן
120 ג' (1/2 כוס) סוכר חום כהה
200 ג' (1 כוס) קפה (1 כף קפה מומסת בכוס מים)
120 ג'  (כ-1/2 כוס) שמן קנולה
15 ג' (1 כף) מיץ לימון
גרידה מלימון אחד
280 ג' (2 כוסות) קמח לבן
5 ג' (1 כף) אבקת נס קפה
3 ג' (1/2 כפית) מלח
6 ג' (1/2 1 כפיות) אבקת אפיה

לקליפות לימון מסוכרות וסירופ סוכר
50 ג' מים
50 ג' (1/4 כוס) סוכר לבן + עוד קצת - בערך כף - אם רוצים
גפרורי קליפה מלימון אחד

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפיה (אני השתמשתי בתבנית סיליקון, אז לא היה צורך).
2. טורפים ביצה ושני סוגי סוכר בקערה בינונית.
3. מוסיפים קפה, שמן, מיץ וגרידה. מערבבים היטב.
4. מוסיפים קמח, אבקת קפה, מלח ואבקת אפיה. מקפלים בעזרת לקקן, עד לקבלת תערובת אחידה.
5. יוצקים לתבנית. אופים 35-40 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי לגמרי, או כמעט נקי עם מעט פירורים עליו. מצננים לגמרי.
6. בינתיים מכינים קליפות מסוכרות: מסירים קליפות מלימון אחד בעזרת קולפן, ונזהרים לא להגיע לחלק הלבן. חותכים את הקליפות לגפרורים דקים.
7. מניחים את הקליפות בסיר. מכסים במים ומביאים לרתיחה. מסננים.
8. חוזרים על תהליך ההרתחה והסינון פעמיים נוספות.
9. כאשר העוגה קרה, מחלצים מהתבנית והופכים על צלחת הגשה.
10. ממשיכים עם הקליפות: מניחים כמות שווה של מים וסוכר בסיר קטן, יחד עם קליפות הלימון. מביאים לרתיחה. מסירים מהאש, מסננים ושומרים את סירופ הסוכר הלימוני. ואת הקליפות, מן הסתם. מייבשים את הקליפות לגמרי, רצוי בעזרת מגבת נייר.
11. מברישים בנדיבות את העוגה הקרה בסירופ החם.
12. מניחים מעט סוכר בקערה, מוסיפים את קליפות הלימון ומערבבים, עד שהקליפות מצופות בכל הסוכר.
13. מניחים את הקליפות המסוכרות מעל העוגה. טועמים, לא מאמינים כמה זה טעים ונפטרים מיד מהעוגה לפני שאוכלים את כולה לבד.

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • עבור הקפה הנוזלי זה לא משנה, כמובן, אבל עבור אבקת הקפה - רצוי להשתמש במשהו אבקתי ולא גרגרים. במילים אחרות: את הקפה בכוס הכנתי מטייסטרס צ'ויס, אבל אבקת הקפה שהוספתי היתה של עלית -- צנצנת קטנה שאני שומרת במיוחד עבור עוגות. אם כן משתמשים בגרגרים, נסו לרסק אותם קצת קודם.
  • כפי שכבר ציינתי, טעם הלימון לא מאד מורגש בעוגה. אם אתם רוצים להעצים אותו, השתמשו בכמות גדולה יותר של מיץ לימון, נניח שלוש-ארבע כפות.
  • את סירופ הסוכר הכנתי מ-100 ג' מים ו-100 ג' סוכר. הכמות יצאה די גדולה, לכן במתכון כתבתי כמות קטנה יותר. זה לא באמת משנה, העיקר שכמות המים תהיה זהה לכמות הסוכר.
  • בטח שמתם לב בתמונות שיש על העוגה שלי מספר "גושי" סוכר. אני רק סיננתי את הקליפות שלי מהסירופ בסוף התהליך, לא ייבשתי אותן, לכן כשערבבתי אותן עם הסוכר, הן עדיין היו קצת רטובות וזה השפיע על הסוכר. אני ניצלתי את זה וכבר השתמשתי גם בסוכר הלימון לקישוט העוגה, זה דווקא יצא יפה.. אבל אם אתם רוצים אשכרה קליפות מוכרות מצופות סוכר, יבשו אותן קודם.
  • אפרופו הקליפות: אפשר להכין אותן מלא זמן מראש. כאילו.. חודשים מראש. אז אם יש לכם כל מיני לימונים שאתם לא יודעים מה לעשות איתם --> הכינו מלא קליפות מסוכרות.
  • ואם נשאר לכם סירופ סוכר לימוני, כמו שלי קרה.. הממ. מה עושים איתו? שאלה טובה. אני העברתי את שלי למקרר ועדיין מחפשת מה לעשות איתו. רעיונות מישהו?



קצת לפני שהעוגה ואני הלכנו לעבודה, נכנס אממ.. רקון הביתה. ואכל חתיכה. באינסטגרם, אגב, יכולתם לראות את התמונה הזו כבר אתמול בבוקר. שלא תגידו שלא אמרתי...

15 תגובות:

נטלי אמר/ה...

אם אגיד שבא לי מספיק פעמים תגיע אלי חתיכה באורח פלא?

נטלי

מורן אמר/ה...

מור את הורסת!!!

הדר אמר/ה...

קפה? לימון? קפה ולימון? טוב, אין לי מילים חוץ מ"גאונות" ו"עוגה".
עשית לי חשק לקפה...

יפעת גבע אמר/ה...

נראה פשוט וטעים. איך את מצליחה להוציא את העוגה בשלמותה מתבנית הסיליקון ? זה הפחד התמידי שלי שתמיד העוגה מתפרקת לי. מה למרוח לפני וכמה זמן לחכות לפני הוצאתה?

הפוסט בלונדיני אמר/ה...

נראה טוב!
בא לי קליפות לימון מסוכרות, תראי מה עשית!

אני רק אגיד שאני יכולה להעיד שקפה + לימון + שוקולד (!!!) זה טעים גם :)
וכנראה שכאשר השפיות תחזור לחיי - הוכחה ניצחת לטענה זו תוכל להחליף (סופסוף) את הינשוף הזומם ;)

אה - ואולי את סירופ הסוכר את יכולה להפוך לתרכיז לימונדה! :)

אמא של אמר/ה...

מדהים. את יודעת שבאיטליה מגישים אספרסו עם פירור של קליפת לימון בכפית. הבן של ליאת פשוט היה בגלגול קודם בריסטה איטלקי:-)

נעה רוטמן אמר/ה...

עוגה מקסימה!! הפוסטים שלך עושים חשק לאפות :)
מצטרפת לשאלה על התבנית - מתה על הצורה הזו אבל אף פעם לא מצליחה להוציא אותה בשלמותה..
נ.ב - חולצות בטן = זוועה :)

אנונימי אמר/ה...

תודה. נראה נהדר.

השאלה שלי אם אפשר לעשות את העוגה בתבנית מלבנית בגודל מלא או לחילופין בתבנית אינגלש קייק.

קוסם ההגירה אמר/ה...

באמת אחת הטובות שהבאת, ובנוסף מפעלי ים המלח לא פשטו את הרגל אז זה WIN WIN

אפרת ג אמר/ה...

אני חייבת לומר לך משו- אני עוקבת אחרי כל כך הרבה אתרים שאני מודה שהרבה פעמים אני פשוט דוחפת את המיילים לקטגוריית אוכל.
כל מייל ממך אני אוטומטית פותחת כי אני יודעת שבדקות הקרובות אני לגמרי אחייך ואצחק.

באמת שאין עלייך :)

Mor אמר/ה...

תודה וזה, כולם :-)

לגבי תבנית הסיליקון: האמת היא שאני לא שימנתי, לא קימחתי, כלום.. פשוט יצקתי את הבלילה לתבנית, אפיתי, חיכיתי.. חצי שעה? שעה? ואז הפכתי על צלחת בזהירות. לא הייתי בטוחה שהעוגה תצא שלמה, כי היא עדיין לא התקררה לגמרי, אבל הרגשתי שהיא מתנתקת מהתבנית בזמן שהפכתי אותה, אז ידעתי שזה בסדר. אם היא לא יוצאת בקלות, כדאי פשוט לתת לה להתקרר עוד קצת.
אני מבינה את הבעייתיות בתבניות סיליקון, גם לי יש תבנית שושנה מסיליקון שלפעמים נשארת בה חצי עוגה, אבל נראה לי שבתבנית עם הצורה הזו, שאין בה יותר מדי סדקים וצורות מיוחדות, לא אמורה להיות בעיה.

ומבחינת האפיה בתבנית אחרת: אני חושבת שהייתי הולכת על אינגליש קייק. אני חוששת שכמות הבלילה קטנה מדי עבור תבנית מלבנית גדולה, אלא אם מכינה כמות כפולה, או לפחות פי 1.5.

Itamar Abramovitch אמר/ה...

תשתמשי בסירופ הלימוני כשאת מכינה לימונצ'לו במקום סירופ רגיל.
או לחילופין אם את מכינה מרשמלו אז תכיני אחד לימוני.
או על בקלאווה! או בעוגת שמרים במקום המים וחצי מהסוכר

Itamar Abramovitch אמר/ה...

תשתמשי בסירופ הלימוני כשאת מכינה לימונצ'לו במקום סירופ רגיל.
או לחילופין אם את מכינה מרשמלו אז תכיני אחד לימוני.
או על בקלאווה! או בעוגת שמרים במקום המים וחצי מהסוכר

מור כהן(לא מורקייק) אמר/ה...

הכנתי, יצא נפלא מאוד!
הוספתי לימון בעוגה, והוא עדיין לא מורגש.
אבל, גם לסירופ הוספתי לימון (שלם). הכנתי עם 50 גרם סוכר, ושפכתי את כל הסירופ על העוגה. הסירופ מתוק חמצמץ ונפלא. הוא הרטיב את העוגה (סירופ חם עוגה קרה, והפוכה...) בדיוק במידה!
תודה רבה על מתכון מעולה!
חג שמח!

MoranSha אמר/ה...

מממ... בדיוק סיימתי חתיכה חמימה של עוגה. אני מתה על המרקם של עוגות שמוסיפים להן קפה נוזלי.
אחלה עוגה, שכחתי להוסיף לימון לסירופ כמו שמור מתגובה 14 עשתה, אז כנראה איאלץ לאפות אותה שוב..
לגבי הסירופ, אני הרתחתי אותו בפינג'אן (נו, הסיר הקטן תפוס) כך ששמתי ממש מעט סוכר וממש מעט מים (ודי הרבה קליפה, באופן יחסי) ושפכתי את הסירופ ואת הקליפות על העוגה ישירות מהפינג'אן. יצא מעולה!

הוסף רשומת תגובה