> עוגיות שוקולד צ'יפס עם שיבולת שועל, קוקוס ושטרויזל קינמון | Morcake

28 ביולי 2012

עוגיות שוקולד צ'יפס עם שיבולת שועל, קוקוס ושטרויזל קינמון

בעקבות הפוסט הקודם, בטח ציפיתם ממני לדבר ללא הרף על פתיחת המשחקים האולימפיים אתמול - המחווה לביטלס, הצניחה של "המלכה" מתוך מטוס, מיסטר בין, כל זה.


אז ציפיתם.


בפועל, כל הידע שלי על הטכס אתמול נובע ממה שקראתי באינטרנט ומעט תוספות של ההורים שלי, שראו את ההתחלה ואז הלכו לישון.


מי הולך לישון בזמן טכס הפתיחה של האולימפיאדה, אתם שואלים? כן, גם אני. מי עושה דבר כזה. ברור שכל המאאאגניבים (אמרתי מאאאגניבים. תתמודדו) הולכים לישון לפני.


(המגניבים באמת הולכים לישון על מזרן מתנפח בסלון של ההורים, אבל אני לא באמת חושבת שמישהו מכם מגיע לרמת המגניבות שלי בקטע הזה)

(אל תשאלו למה זה קרה. פשוט תזרמו, טוב? תנקס)


קיצור - כן, ישנתי. לא ראיתי כלום. אבל למען השם, הם התחילו אחרי אחת עשרה בלילה. מי אמור להישאר ער עד שעה כזאת ביום שישי?!


(זהירות, ספוילר: בפוסטים הבאים אספר לכם על העוגות שהכנתי ליום ההולדת שלי לפני עשרה ימים. יום הולדתי השמונים ושלושה, למקרה שתהיתם. אני אשה בת 83 שהולכת לישון בעשר וחצי בלילה)

אז במקום האולימפיאדה, בואו נדבר על עוגיות. הולך? מגניב.


זוכרים שהכנתי עוגיות עם שטרויזל לפני שנה וקצת? לא זוכרים כי לא ידעתם מי לפני שנה וקצת, וגם עכשיו אתם לא סגורים על זה? אוקיי, קיבלתי.

בעקרון אופים גושי בצק ומפוררים אותם לגושים קטנים יותר. מכינים בצק ומערבבים פנימה את השטרויזל האפוי, כאילו היה כל תוספת אחרת, נגיד שוקולד צ'יפס. שטרויזל צ'יפס, אם תרצו. אוווו שטרויזל צ'יפס, איזה סטארט אפ. אני רושמת פטנט, שימו לב - אסור להשתמש ברעיון הגאוני הזה מעכשיו והלאה בלי לשלם לי תמלוגים, טוב? זכויות יוצרים, זכויות יוצרים!


קיצור.
אז הכנתי שוב עוגיות כאלה. השטרויזל היה קינמוני. העוגיות עצמן הכילו שיבולת שועל וגם הן היו קינמוניות. הוספתי שוקולד ושוקולד מריר קצוץ, כי אף אחד בעולם כולו לא יצליח לשכנע אותי שלהוסיף שוקולד צ'יפס למשהו - כל דבר - זה רעיון רע.

ואם כבר שוקולד צ'יפס, שיבולת שועל וקינמון, אז מה יקרה אם נצרף לחגיגה גם קצת קוקוס?


דברים טובים יקרו. ניצוצות וזיקוקים. האמינו לי בעניין הזה. אני בכל זאת מעל גיל שמונים, אם לא תסמכו עלי ועל נסיון החיים העשיר שלי, על מי תסמכו? מה כבר נשאר לכם בעולם הזה?


והדרת פני זקן, סבבה?


סבבה.


***
עוגיות שוקולד צ'יפס עם שיבולת שועל, קוקוס ושטרויזל קינמון
מקור המתכון: התחלתי משילוב מסוים של העוגיות עם השטרויזל ועוגיות השיבולת-שועל-חמאת-בוטנים האלה. ואז שיניתי, הוספתי, ובסוף יצאו העוגיות השוות האלה.

כמות: לי יצאו 36 עוגיות בגודל בינוני. אני השתמשתי בכף גלידה קפיצית בינונית, הכמות תלויה בגודל, כמובן.

מצרכים:
2 כוסות קמח לבן
1 כפית אבקת סודה לשתיה
1 כפית אבקת אפיה
1/4-1 כפית מלח (ראו הערה בהמשך)
1 כפית קינמון
200 ג' חמאה רכה
1/2 כוס סוכר לבן
1/2 סוכר חום כהה
2 ביצים
1 כפית תמצית וניל
1/2 1 כוסות שיבולת שועל
3 כפות קוקוס
1 כוס שוקולד צ'יפס/200 ג' שוקולד מריר קצוץ גס (ראו הערה בהמשך)

לשטרויזל
1 כוס קמח לבן
1 כפית קינמון
1/2 סוכר חום דמררה
1/4 כפית מלח
100 ג' חמאה קרה, חתוכה לקוביות קטנות

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות ומרפדים תבנית תנור גדולה בנייר אפיה.
2. להכנת השטרויזל: מניחים קמח, קינמון, סוכר חום ומלח במעבד מזון. מערבבים קלות.
3. מוסיפים קוביות חמאה ומעבדים בפולסית, רק עד לקבלת תערובת פירורית-חולית.
4. מעבדים את הפירורים קלות לבצק. מעבירים לתבנית ואופים כעשרים דקות, עד שהבצק מתקשה ומזהיב מעט (ייתכן שזה יקח גם עשרים וחמש-שלושים דקות). מצננים.
5. לאחר שהשטרויזל מתקרר, מפוררים אותו לגושים בגדלים שונים, אבל בכל מקרה לא גדול מדי. הכי פשוט לחתוך לחתיכות די קטנות עם סכין. מניחים בצד.
6. להכנת העוגיות: מרפדים שתי תבניות תנור גדולות בנייר אפיה. אם התנור כבוי, מדליקים אותו שוב על 180 מעלות.
7. מערבבים קמח, סודה, אבקת אפיה, מלח וקינמון בקערה.
8. מניחים חמאה ושני סוגי סוכר בקערת המיקסר. מחברים וו גיטרה ומקרימים, עד לקבלת תערובת בהירה.
9. מוסיפים ביצה אחת ומערבבים עד להיטמעות. מוסיפים ביצה שניה ווניל ומערבבים שוב עד להיטמעות.
10. מוסיפים חומרים יבשים לקערת המיקסר ומערבבים עד לקבלת בצק אחיד.
11. מוסיפים שיבולת שועל וקוקוס. מעבדים עיבוד קצר אך טוב, לטובת פיזור אחיד של התוספות.
12. מערבבים שטרויזל ושוקולד צ'יפס בקערה קטנה. מודדים בערך חצי כוס ומניחים בצד.
13. מוסיפים את כל השטרויזל והשוקולד, פרט לחצי הכוס הנוספת, לבצק ומערבבים פנימה בעדינות, רק עד לפיזור אחיד.
14. יוצרים עוגיות בעזרת כף גלידה קפיצית או שתי כפיות ומניחים בתבנית. העוגיות מתפשטות קצת במהלך האפיה, לכן חשוב לרווח אותן בתבנית.
15. לפני האפיה, מפזרים מעט מתערובת הפירורים ושוקולד ששמרנו בצד על כל עוגיה.
16. אופים 8-12 דקות, עד שהעוגיות מתייצבות ומזהיבות-משחימות (ההמלצה שלי היא כן ללכת לכיוון הגבול העליון של שתים עשרה הדקות, אבל זה תלוי בתנור שלכם). מומלץ להחליף בין התבניות במהלך האפיה. בסיום האפיה מצננים מספר דקות בתבנית ולאחר מכן מעבירים לרשת לצינון מלא.

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • אני השתמשתי בכפית שלמה של מלח בעוגיות שלי, והיא היתה די דומיננטית. רוב האנשים לא התלוננו, היו אפילו כאלה (כמוני) שאהבו את המליחות הקלה המורגשת בתוצאה הסופית. אבל היו גם כמה (טוב, אחד) שטענו כי העוגיות מלוחות מדי. קיצור..  אם אתם רוצים רק רמז של מליחות, השתמשו בכמות קטנה יותר של מלח, משהו באזור הרבע-חצי כפית.
  • שימו לב גם שהעוגיות לא מאד מתוקות - ברוב מתכוני העוגיות עם הכמות הזו, לרוב משתמשים בכוס וחצי של סוכר (שלושת רבעי כוס מכל סוג), אבל אני הפחתתי קצת את הכמות. לדעתי זה מעולה, אבל אתם יודעים.. מליחות, מתיקות, הכל עניין של טעם.
  • אפרופו טעם - לא בקטע של קוקוס? אל תוסיפו. לא מתלהבים מקינמון (באמת? אני מאד מאוכזבת מכם)? השמיטו אותו. לא אוהבים שוקולד? די. עכשיו אני בטוחה שאתם עובדים עלי.
  • אפרופו שוקולד - מצד אחד, ברור שיותר כיף צ'אנקס גדולים של שוקולד מריר בעוגיות. מצד שני, יותר קל להשתמש בשוקולד צ'יפס במקום לקצוץ, ובמובן מסוים זה קצת יותר אסתטי. אולי. לא בטוחה, בעצם. קיצור.. אני שילבתי. למרות מה שכתבתי במתכון, השתמשתי בכוס שוקולד צ'יפס והוספתי גם 40 ג' שוקולד מריר. שתדעו.
  • ולגבי השוקולד והשטרויזל ששומרים בצד - זה רק למטרות אסתטיות, כדי שהמרכיבים העיקריים בעוגיות יבלטו. כך ניתן יהיה להבין מה העוגיות מכילות רק מלהתבונן בהן, מבלי לטעום. פשוט לפעמים התוספות נטמעות יותר מדי טוב בבצק ואז העוגיות נראות "עירומות".. אבל אם לא בא לכם על העניין הזה, פשוט הוסיפו את כל השוקולד והפירורים לבצק בבת אחת.
  • ודבר אחרון לגבי השטרויזל: בפעם הקודמת הכנתי את השטרויזל כפי שהוא הופיע במתכון המקורי, וזה היה קצת מוזר ומורכב - יוצרים גושים, מפוררים, יוצרים גושים, מפוררים, הלוך ושוב איזה ארבע פעמים. הפעם פשוט אפיתי את הכל כגוש ואז חתכתי לחתיכות קטנות יותר. כפי שניתן לראות בתמונות, לא השקעתי יותר מדי ביצירת בצק אחיד או ישר או מגובש מאד - גם ככה בסוף מפוררים הכל.
  • אה אה, עוד משהו: כתבתי בסעיף 5, "לאחר שהשטרויזל מתקרר...", אבל כמובן שאפשר להיות יעילים ולהתחיל להכין את העוגיות בזמן שהשטרויזל מתקרר ולחתוך אותו לחתיכות רק כשצריך להשתמש בו. שלא תגידו שלא אמרתי.



מפה לשם נוצר מצב שחמש דקות לתוך כתיבת הפוסט התחלתי לצפות בטכס מאתמול (אמא שלי הקליטה. וכן, גם היום אני ישנה על מזרן על רצפת הסלון. זה עדיין סופר מגניב), או ליתר דיוק - הוא מתנהל ברקע ואני מציצה לעברו מדי פעם. כרגע צועדת נבחרת Comoros. יש בכלל מדינה כזו?!
קיצור.. יצאתי שקרנית. כי אמרתי שלא ראיתי את הטכס, אבל הנה אני כן. אל תכעסו, טוב?
אוי, 22:27 - הגיע הזמן לישון. מאאאגניב, זוכרים?
וכן.. מסתבר שזה איזה איחוד אפריקני. בהצלחה לכם, קומורוס!!!

8 תגובות:

עידית אמר/ה...

רעיון מעולה!
הרי השטרוייזל לפעמים טעים יותר מהמאפה...
אגב,כבר הרבה זמן אני לא מקבלת את העידכונים למייל ופשוט נאלצת להכנס ידנית.
ולא זה לא בספאם.
האם תוכלי לברר מדוע?

לינדוש - כי עוגות זה לא רק טעם אמר/ה...

עוגיות מדליקות וגם טעימות....
תודה על השיתוף.

טל אמר/ה...

שילוב מעולה והכל אבל, קשישא, ממרום גילך אני חייבת שאלה מקצועית- השטרויזל שומר על המרקם שלו באפייה? כאילו, ממש מרגישים "עוגייה ממ עוגייה אוי שטרויזל!"
או שהוא מתרכך?

טל אמר/ה...

דא, (אוף שלחתי מהר מדיי יש לי כל כך הרבה להגיד!)

טכס? עם כ'? באמת? את אמיתית? פףף 83

לא מאמינה לך שהצלחת לחתוך שוקולד עם * כזה * סכין

והן יצאו כל כך יפות ואחידות!!!!

הגוש של השטרויזל חמוד ובא לי לחבק אותו ולא לעזוב


זהו? טוב מקסימום עוד תגובה :)

בישול בזול אמר/ה...

טל, פשוט נראה לי שככה כתבו את המילה טכס. זכרי שמור למדה בגימנסיה משנת 1942. הרבה שטרויזל פורר מאז.

mekoopelet אמר/ה...

"טכס" ו- 83...אח...איזה ימים.....כשעוד אמרו בטח "טוכעס"....
העוגיות נראות אחלה, הייתי אוכלת אותן בכיף בטקס הפתיחה של האולימפיאדה (לא נכנעת לעניין הזה עם ה- כ, למרות שאני חושבת שאפשר לכתוב גם וגם), כי אני, בניגוד אלייך, בהחלט חיית מסיבות וכאחת כזאת צפיתי בטקס עד שהחלו לעבור כל הנבחרות המשמימות ורק אז הוד מגניבותי הלכה לישון...).

אור אמר/ה...

הטקס היה אחלה-בחלה. הכי אהבתי את הקטע בו המון מרי פופינסיות חיסלו את וולדמורט. ובתור מישהי בת 84 (אני הולכת לישון אפילו לפני עשר וחצי! ואני ישנה גם בצהריים לפעמים!) אני דווקא החזקתי מעמד עד אחרי המצעד של המשלחות, אבל התייאשתי ולא ראיתי את פול מקרטני. כמו כן: אם היית משחקת GeoChallenge בפייסבוק עד שהיו נופלות לך האצבעות, היית יודעת שיש מקום כזה שנקרא קומורוס (אני לא מצליחה לזכור איך הדגל שלהם נראה, אבל כנראה שהתת מודע שלי עוד מאפסן את זה איפשהו). העוגיות נראות שוס (חוץ מהקוקוס, שהוא פשוט תוצר לוואי של חלב קוקוס וצריך להיפטר ממנו). אגב, לפי התמונות ורשימת המרכיבים נראה לי שהשטרויזל יוצא כזה קמחי ומפורר כי את לא מוסיפה נוזלים. אמנם הוא נהיה גוש בסופו של דבר, אבל בטח נופל ממנו הרבה "חול" בזמן האפייה. נראה לי שאם מוסיפים שתי כפות מים קרים מהמקרר לבצק ולשים רק עד שנהיים פירורים, זה לא יפגע יותר מדי בפריכות וזה כן יצא פירורים תקניים, ואז אפשר פשוט לפזר אותם בתבנית ולאפות. בקורס קונדיטוריה, כשהשטרויזל שלי נראה כמו קמח עם סוכר והשטרויזל של כל האחרים היה פירורים, הסתבר לי ששכחתי להוסיף את המים שבמתכון. ייאי לי.
הרעיון של שטרויזל-צ'יפס הוא גאוני. מעניין אם בארצות הברית אפשר לקנות שטרויזל מוכן (אפשר לקנות שם הכל מוכן). אם את אכן מתחילה סטארט-אפ, הייתי מציעה טעמי "בתוספת שוקולד חלב", "בתוספת שוקולד מריר", "בתוספת צימוקי אוכמניות" ו"בתוספת עוגת תפוחים", כדי שלא נצטרך לעבוד קשה מדי.

Mor אמר/ה...

דבר ראשון - מאז ומעולם כתבתי טכס. עם כ'. אני יודעת, זה מוזר. לאחרונה התחלתי להשתעשע מדי פעם בכתיבת "טקס", אבל לבינתיים אני שומרת אמונים ל-כ'. אני גם כותבת קופסא ודוגמא וטבלא וסדנא. הכל עם א'. אז הא לכן, טל, ביז ומקופלת, על שצחקתן על מישהי שיכולה להיות סבתא שלכן!

עידית, יש מצב שתשלחי לי מייל כדי שאוכל לתחקר אותך קצת יותר לגבי עניין העדכונים האבודים? הכתובת שלי מופיעה ב"אודות".

טל, אושיונת שכמותך (כי את אושיה. אבל את גם קטנה. הסברתי לך את זה כבר) - אל תתחצפי :-)
טוב, לפחות הערכת את זה שחתכתי שוקולד עם סכין בררה. פשוט כל הכלים הטובים היו באוטו, אז את יודעת.. אלתרתי.
קיצור, השטרויזל נשאר שטרויזלי ופריך דווקא. תכלס, אין סיבה שהוא יתרכך, זה לא שיש משהו שירכך אותו והאפיה השניה - של העוגיות - היא די קצרה בכל מקרה.

ביז, הייתי נוזפת גם בך על החוצפה, אבל קיבלת פטור עקב הצחקת יתר שלי. כן, הצחקת אותי יתר על המידה. אז בעצם מגיעה לך נזיפה כפולה.

מקופלת, את הכי חיה על הקצה. חד משמעית - הוד מגניבותך. אבל אני לא יודעת מה לעשות איתך, כל פעם שאת מגיבה בא לי מקופלת. זה לא הוגן!

אור, קודם כל מגיע לך פרס "המגיבה המצטיינת" עקב תגובתך המפורטת - קבלי מדליית שוקולד. אבל עכשיו אני פוסלת אותך ושוללת את המדליה, כי את ישנה צהריים ואני לא, על כן חבר השופטים (אני) החליט שלא מגיעה לך מדליה, מטעמי קנאה.
לא שיחקתי GeoChallenge, מודה. הייתי עסוקה בלהתמיד בפארמוויל שנתיים אחרי שזה הפסיק להיות מגניב לשחק בזה. אני מעמידה פנים שהיה שלב שזה היה מגניב.
לגבי השטרויזל, יכול להיות שאת צודקת, אבל דווקא לא זוכרת שראיתי מים באף מתכון של שטרויזל אי פעם. מצד שני, אני זקנה, הזכרון כבר לא מה שהיה פעם. קיצור.. גם כגוש זה יוצא טוב :-)
וקיבלתי את הצעתך לשטרויזל בטעמים. מינוס צימוקי האוכמניות. צימוקים זה דבר מטופש, don't even get me started. אבל בתוספת עוגת תפוחים? גאוני.

הוסף רשומת תגובה