> לחם קופים אגוזי | Morcake

12 בינואר 2012

לחם קופים אגוזי

אז לאנשים מסוימים (אהמ אמריקאים) יש נטיה לומר לחם על סתם דברים. דברים שאנשים (אחרים. לא אותם אנשים שכבר הזכרתי) היו עלולים להסתכל עליהם במבט עקום לו היו נקראים עוגה. אבל לחם? נו באמת. לחם זה הלחם והחמאה שלנו. מינוס החמאה.


קחו לחם בננות למשל (בנימה לא קשורה: האם ידעתם שהבלוג מורקייק חוגג שנתיים עוד שלושה ימים? גם אני לא. הרגע גיליתי את זה. ואני מור. ממורקייק. קצת מביך). סתם, שלא תעזו לגעת לי בלחם הבננות, בטח לא לקחת אותו.

טוב, אז קחו לחם קוקוס. בעצם רגע, מה? נראה לכם באמת? אתם לא מתקרבים אליו. הוא שלי ורק שלי!


אוקיי, עזבו. נראה לי שהבנתם את הנקודה. לא, לא התכוונתי לזה שאני קמצנית וגרגרנית, אם כי אני מאמינה שגם את זה הצלחתי להבהיר. בקיצור - לפעמים לחם הוא לא סתם לחם.

לפעמים לחם הוא משהו בסגנון של לא-יכול-להיות-כמה-שהדבר-הזה-טעים-כמה-סוכר-וקינמון-וסוכר-וקינמון-ורגע-מה- זה-פקאנים-ואגוזי-מלך-וואו-עוד-קצת-קינמון-ויואו-כמה-אני-אוהבת-שמרים-בא-לי-לחבק-את-התבנית-ולא-לעזוב-אותה-לעולם- הלוואי-שהטעם-והריח-האלה-יישארו-איתי-לעולמי-עולמים.


מכירים את הלחמים האלה?
לא?
כנראה שמעולם לא טעמתם לחם קופים.


למה קוראים לו ככה? לא יודעת. ולא אכפת לי. מצדי יכלו לקרוא לו גם.. לא. עזבו. באמת שאין יותר מטופש מלחם קופים. הדבר העיקרי שצריך לזכור פה הוא זה: לחם. אוכל של ארוחת בוקר? כן. אז זה לגיטימי להכין לחם קופים, לקחת אותו לארוחת בוקר במשרד, יחד עם לחם סודה ולחמניות פרעצל, ולאכול עוד ועוד ממנו כאילו אין מחר? וכאילו אין ארוחת צהריים עוד שעתיים? כן וכן.

הנסיעה לעבודה,כשהחלונות באוטו סגורים והדבר הזה יושב לידי, מפיץ ניחוחות לא מעולם הזה -
וואו. אחד המבחנים הקשים בחיי. האיפוק שנאלצתי להפגין על מנת לא לקפוץ ראש לתוך התבנית.. אין לתאר.

תודה רבה.
זה כל מה שרציתי לדעת.


ברצינות שניה. כדורי שמרים. טבולים בחמאה מומסת (ניסיתי להשחים אותה. אני לא לגמרי בטוחה שזה עבד, אבל זרמו איתי). מצופים בסוכר וקינמון. ערומים (מלשון ערמה, כמו ערמת ילדים. לא "ללא בגדים". וגם לא "כמו שועלים") בתוך תבנית. עם פקאנים ואגוזי מלך מבצבצים ביניהם.
מה. אתם. עוד. עושים. פה?


יאללה. השמרים האלה לא יתפיחו את עצמם.

***
לחם קופים אגוזי
מקור המתכון: Bake & Shake

כמות: תבנית קוגלהוף אחת, משומנת קלות. או אחרת, העיקר שהיא תהיה עמוקה מספיק כדי להכיל את כל הכדורים. 

מצרכים:
1 כוס חלב פושר-חמים, אבל לא חם מדי
1/3 כוס מים, גם - פושרים-חמימים
1/4 כוס סוכר
30 ג' חמאה מומסת קרה
1/2 2 כפיות שמרים יבשים
1/4 3 כוסות קמח לבן
1/2 1 כפיות מלח

לציפוי
100 ג' חמאה מומסת
3/4 כוס סוכר חום בהיר
1 כוס סוכר לבן
1/2 1 כפיות קינמון
1 כוס פקאנים שלמים (אני השתמשתי בתערובת של פקאנים ואגוזי מלך, ולמען האמת זה היה פחות מכוס)

אופן ההכנה:
1. מניחים בקערה חלב, מים וסוכר. מערבבים היטב, עד שהסוכר נמס.


2. מוסיפים חמאה ולאחר מכן שמרים. מערבבים ומניחים במקום חמים למשך כשלוש דקות, עד לתסיסת השמרים.
3. מניחים קמח ומלח בקערת המיקסר. מערבבים קצת.
4. יוצרים גומה במרכז הקמח ויוצקים פנימה את תערובת השמרים. מערבבים בעזרת כף עץ, עד לקבלת מעין בצק.



5. מחברים את וו הלישה למיקסר ומפעילים אותו למשך 7-10 דקות (אני לשתי תשע דקות), עד לקבלת בצק גמיש וחלק.


6. מכסים את הקערה בניילון נצמד או מגבת ומתפיחים במקום חמים (תנור כבוי, למשל) למשך כשעה אחת.
7. מעבירים את הבצק למשטח מקומח היטב. יוצרים ממנו ריבוע, עד כמה שאפשר. ואם אתם מכירים אותי, אפילו רק קצת, אתם יודעים שלא באמת הצלחתי ליצור ריבוע.
8. חותכים את הריבועים לארבעה חלקים שווים. חותכים כל חלק לעשר חתיכות שוות לפחות, אפשר אפילו להגיע לשש עשרה. מגלגלים כל חתיכת בצק לעיגול. לי יצאו שישים כדורים בסך הכל, אבל קשה לומר שהם היו שווי גודל.


9. מכינים את הציפוי: ממיסים חמאה במיקרוגל או בסיר.


10. בקערה קטנה מערבבים שני סוגי סוכר וקינמון.


11. טובלים כדור בצק בחמאה המומסת ולאחר מכן בתערובת הסוכר והקינמון. מניחים בתבנית המשומנת.

12. ממשיכים כך עם שאר הכדורים, כאשר משתדלים למלא את כל הרווחים בתבנית. מדי פעם זורקים פנימה איזה אגוז או שניים. או שלושה.


13. אם בסוף התהליך נותרת חמאה, מוזגים אותה מלמעלה ומפזרים גם את מה שנשאר מהסוכר. הוא יהיה גושי ודביק וחמאתי, אבל זה בסדר. זה אפילו טוב מאד.


14. מכסים היטב את התבנית עם ניילון נצמד ומניחים במקרר למשך הלילה.
15. למחרת בבוקר (או מתי שרוצים לאפות), מוציאים מהמקרר לפחות שעה לפני האפיה. נותנים לבצק להגיע לטמפרטורת החדר.
16. מתפיחים למשך 30-45 דקות, עד שהבצק קצת נפוח וקפיצי (נראה לי שההתפחה הזו יכולה להיות חלק מההבאה לטמפרטורת החדר, אבל פשוט בדקו את הבצק שלכם. אם הוא צריך עוד זמן, תנו לו).
17. בינתיים מחממים תנור ל-180 מעלות.
18. מסירים את הניילון הנצמד מהתבנית ואופים 35-40 דקות, עד שהחלק העליון שחום-זהוב וסדוק קצת. מומלץ לסובב את התבנית תוך כדי האפיה. אני אפיתי ארבעים דקות מלאות, אגב.
19. מוציאים מהתנור, מצננים למשך חמש דקות, הופכים על צלחת הגשה ומצננים עשר דקות נוספות. מגישים חמים.


20. טועמים ומתעלפים מאושר.

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • אני, מטעמי היותי מופרעת, קמתי בחמש ביום בו קיימנו את ארוחת הבוקר בעבודה, אפיתי את לחם הקופים שלי ולקחתי אותו חם מהתנור, כדי שכשאגיע למשרד הוא יהיה טרי טרי ועדיין חמים. אתם לא חייבים להיות לא שפויים. אתם יכולים לאפות מיד ולא לחכות לילה, אם בא לכם. בשלב 14, במקום להניח במקרר כל הלילה, פשוט מכסים את התבנית בניילון נצמד ומתפיחים במקום חמים למשך כחמישים דקות. בינתיים מחממים את התנור ל-180 מעלות, ולאחר ההתפחה מסירים את הניילון ואופים 30-35 דקות. אני לא יודעת למה זה לוקח פחות זמן אם אופים באותו היום.. כך זה הופיע במתכון המקורי.
  • בעקרון, עבור הציפוי משתמשים פשוט בחמאה מומסת. אני ראיתי מתכון אחר שהשתמש בחמאה שחומה, אז בהתחלה המסתי את החמאה שלי במיקרוגל ואחר כך המשכתי לבשל אותה קצת בסיר. אני לא ממש בטוחה שקיבלתי חמאה שחומה בסוף, אבל קשה לומר שהמאפה שלי לא היה טעים. בקיצור, חמאה מומסת רגילה.. חמאה שחומה.. עשו מה שבא לכם. יהיה בסדר.
  • כפי שציינתי במתכון עצמו, אני השתמשתי בכמות קטנה יותר של אגוזים מהמצוין במקור, והשתמשתי גם בתערובת. אתם יכולים להשתמש בקצת יותר, קצת פחות, לוותר בכלל על האגוזים.. הם אמנם מהווים תוספת קראנצ'ית וכיפית, אבל אפשר לחיות גם בלעדיהם.
  • אל תקשיבו לקולות האלה בראש שלכם, אלה שאומרים לכם "לחם קופים זה לא אוכל של ארוחת בוקר". זה כן. הקינוח של ארוחת הבוקר. ואל תאמרו לי שבארוחת בוקר אין קינוח. אני לא מוכנה לשמוע את זה.




רציתי רק לומר לכם שמעבר לטעם המעולה, זה פשוט מאפה שממש ממש כיף להכין אותו. אני הכי נהניתי מכל תהליך הטבילה, הציפוי והסידור בתבנית.

ועוד משהו. בגלגול הבא, אני רוצה לחזור כאגוז פקאן בתוך הלחם הזה. איפה מגישים בקשה רשמית?

16 תגובות:

גיל אמר/ה...

הא! אמרתי לך שלחם קופים זה גאוני. טוב, לא באמת אמרתי לך, רק כתבתי את זה באחת התגובות שלי.
אני עוד לא כתבתי עליו פוסט, אולי בגלל שהדבר האחרון שבא לי להחזיק עם אצבעות מלאות חמאה מומסת, סוכר וקינמון זה המצלמה שלי :)
שמח שנפתרת מהפוביה של לישה, נכון לא נורא?
אף פעם לא הוספתי פקאנים, זה נשמע כמו רעיון גאוני, אני אנסה את זה בפעם הבאה.

אנונימי אמר/ה...

בהונגרית זה נקרא ארנגלושקה, וסבתא שלי היתה ממלאה כל כדור בשוקולד. אלוהי.

Winnie אמר/ה...

MONKEY BREAD היא פשוט עוגת שמרים מאדדדדדדדדדד טעימה, ולדעתי גם כייפית להכנה

העוגה שהכנת נראית מדהימה! והייתי זוללת אותה בכייף :)

אוכל לנשמה אמר/ה...

יופי של לחם או עוגה:-))
לגמרי מאמצת...
תודה
חיה

keskim אמר/ה...

זה פשוט נראה אלוהי..
איך יכולת לא לטרוף הכל בבת אחת ?
תודה על המתכון אנסה בקרוב!

אנונימי אמר/ה...

נראה מושלם. באיזה גודל תבנית השתמשת?

Mor אמר/ה...

זה באמת אחד הדברים הכי קרובים למושלם :-)
התבנית שלי בקוטר 26 ס"מ, אם אני לא טועה.. אבל זה לא כזה קריטי. אין סיבה ש-24 או 28 לא יעבוד, לדעתי.

אנונימי אמר/ה...

יש לי קוגלהוף בגודל 22, זה יהיה ממש בעייתי לדעתך? או שכדאי בכלל להחליף לתבנית רגילה ולא קוגלהוף?

אנונימי אמר/ה...

אה, ואגב, תבנית הסיליקון שלך- יש לה טבעת מייצבת סביבה?

Mor אמר/ה...

ממש לא נראה לי ש-22 זה בעייתי. מקסימום יישארו לך כמה כדורים ספייר, אז אפשר לאפות אותם בנפרד, בתור מיני לחם קופים :-)
תכלס, אפשר להשתמש גם בתבנית לא-קוגלהוף, זה לא באמת קריטי לדעתי.
ולתבנית שלי אין טבעת מייצבת. איכשהו היא לרוב (טפו טפו טפו) מייצבת את עצמה.
בהצלחה ואני רוצה לשמוע עדכונים על איך יצא!

אנונימי אמר/ה...

טוב - התבלבלתי קצת וערבבתי את החמאה והסוכרים - ממממ - הלחם בתנור - נקווה לטוב!! :)

אנונימי אמר/ה...

זאת אני - זאת שהתבלבלה... למי אכפת??? יצא מעולהההההה :) אנשים התעלפו מהיופי הריח והטעם... :)

(מה שכן - יש מצב שבפעם הבאה - אתן לשכבות התחתונות לתפוח - ואז אוסיף את הכדורים 'העליונים' כי אלו שלמטה התקשו קלות לתפוח....)
אבל שוב - תודה! יצא אדיר!

אנאל אמר/ה...

פעם ראשונה שאני מכינה ויצא מושלם!!

אנונימי אמר/ה...

איך שולחים לך אימייל עם תמונה של השלמות הזאת שהכנתי ואכלתי באשמתך? ;)

Mor אמר/ה...

רוצה תמונה! המייל שלי מופיע בדף האודות!!

אנונימי אמר/ה...

למרות שאפיתי תחת השפעת תרופות ושפעת (מה שגרם לטעות נגררת בכמויות המצרכים למרבה הבושה) ושלא היו אגוזים בבית, או מספיק חמאה (אלתורים עם שמן ושמנת מתוקה) יצא אש! תודה!

הוסף רשומת תגובה