> עוגת לימון והל | Morcake

19 בינואר 2012

עוגת לימון והל

דברים שמבאסים אותי:


1. לסגור על דירה, כולל מיקום טוב-חניה-מטבח, ולקבל טלפון מבעל הבית יום לפני החתימה על החוזה: "אני מוכר את הדירה. הקונה רוצה לגור בה ולא להמשיך להשכיר". סיפור אמיתי. קרה לי היום בצהריים.


2. להיות ממש רעבה ולא להיות מסוגלת לחשוב על שום דבר שבא לי לאכול לארוחת ערב. סיפור אמיתי. קורה לי ברגעים אלו ממש.


3. לטמפרר שוקולד, למלא תבנית שלמה של פרלינים ולגלות שהטמפרור היה לא טוב. לנקות את התבנית (אתם יודעים כמה קשה לנקות שוקולד?!), לייבש טוב טוב טוב לפני שמתחילים שוב (כי אוי ואבוי אם טיפת מים נוגעת בשוקולד!), ועל הדרך לטנף את כל הסביבה, כולל הדפים של המתכון, בשוקולד. סיפור אמיתי. קרה לי לפני שבועיים.


דברים שלא מבאסים אותי:


1. כל הכסף שאחסוך (הרבה כסף) כל זמן שלא אמצא דירה. והאוכל הטעים של אמא.


2. הידיעה שיש לי פופקורן בארון. ופופקורן כמעט תמיד יכול להיות התשובה לרעב.


3. הסיבוב השני של הטמפרור. לא מושלם, אבל מספיק טוב כדי לחלץ כמה פרלינים סבירים. שוקולד מריר במילוי גנאש שוקולד מריר ולימון, למקרה שתהיתם.


4. עוגת לימון. כל עוגת לימון. תמיד. עוגת הלימון וההל הזו. בפרט. את ההל אמנם לא ממש מרגישים, אבל את הלימון דווקא כן. טעימה, קלה להכנה, קלה לאכילה (ותאמינו לי, אחרי חמין של שבת בצהריים שום דבר לא באמת קל לאכילה), קלה לאכילה (אני יודעת שכבר אמרתי את זה, אבל לא הצלחתי להתאפק, אז אכלתי שתי פרוסות).


***
עוגת לימון והל
מקור המתכוןShutterbean (והיא לקחה את המתכון ממרת'ה סטיוארט). הכי התחלתי לחפור בבלוג הזה לאחרונה. יש לה כמה מתכונים שנראים שווים ביותר.

כמות: לפי טרייסי, המתכון מיועד לתבנית עגולה אחת בקוטר 20 ס"מ, משומנת ומקומחת. היא אפיתי בתבנית בקוטר 23 ס"מ. אני אפיתי ברינג 22 ס"מ - משומן, אך לא מקומח.

מצרכים:
1/2 1 כוסות קמח לבן
1 כפית אבקת אפיה
1/4 כפית אבקת סודה לשתיה
1/2 כפית מלח
100 ג' חמאה, בטמפרטורת החדר, חתוכה לקוביות
3/4 כוס סוכר לבן
3-4 כפות מיץ לימון סחוט (אמורים שלוש, אני פשוט השתמשתי בארבע לא מלאות. הספיק לי לסחוט מיץ מלימון וקצת)
1 כף גרידת לימון (לא בדקתי כמה יצא לי, אבל בעקרון גירדתי את קליפתם של שני לימונים די קטנים)
3/4 כפית הל טחון (ראו הערה בהמשך. אפילו שתי הערות)
2 ביצים גדולות
1/2 כוס שמנת חמוצה (או 118 מ"ל, אם אתם מבקשים לדייק. אני השתמשתי בקצת יותר מחצי גביע בנפח 200 מ"ל של שמנת 9% איכס איכס איכס)

לזיגוג
3 כפות מיץ לימון סחוט (אותם לימון ומשהו קודם אמורים להספיק לכם גם לזה)
3/4 כוס אבקת סוכר (שוב, הערה בהמשך)

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-190 מעלות. מכינים את התבנית.
2. מנפים יחד בקערה (או שמוותרים על הניפוי, אם אתם עצלנים כמוני) קמח, אבקת אפיה, סודה ומלח.


3. מניחים בקערת המיקסר חמאה, סוכר, גרידת לימון והל. מחברים את וו הגיטרה ומפעילים על מהירות בינונית-גבוהה. מקרימים עד לקבלת תערובת בהירה ותפוחה. אני ערבבתי שמונה דקות על מהירות מקסימלית, וקיבלתי תערובת קרמית, אך הסוכר לא התפרק לגמרי.



4. מוסיפים ביצים, אחת אחת, ומערבבים היטב לאחר כל הוספה.
5. מוסיפים מיץ לימון ומערבבים.
6. מנמיכים את מהירות המיקסר לנמוכה-בינונית ומוסיפים כשליש מכמות הקמח.
7. מוסיפים חצי מהשמנת החמוצה וממשיכים לערבב.
8. מוסיפים שליש נוסף מהקמח, את שאר השמנת ולבסוף את מה שנשאר מהקמח. נותנים למיקסר לעבוד כל הזמן הזה, וממשיכים לערבב רק עד לקבלת תערובת אחידה.


9. יוצקים את הבלילה לתבנית ומיישרים את חלקה העליון בעזרת לקקן.
10. אופים למשך כ-30 דקות, עד שקיסם הננעץ במרכז העוגה יוצא נקי. אני אפיתי 29 דקות ואמא שלי טענה שהעוגה התייבשה טיפה ויכולתי להוציא אותה מהתנור דקה-שתיים קודם. אבל היא היתה היחידה שהתלוננה. קיצור - שימו עין, נעצו קיסם וטפלו טוב טוב בעוגה שלכם.
11. בעקרון בשלב הזה אמורים להפוך את העוגה על רשת. אני הוצאתי אותה מהתנור, חיכיתי חמש דקות, חילצתי מהרינג (החם מאד עדיין! זה היה לא נעים כל כך לידיים שלי) והנחתי אותה על רשת, אבל לא הפוכה. זה לא הרגיש לי בטיחותי מספיק. קיצור, לא קריטי.. העיקר שהיא תצטנן קצת.


12. לזיגוג: טורפים מיץ לימון ואבקת סוכר בקערה קטנה, עד לקבלת זיגוג חלק.


13. מעבירים את העוגה לצלחת הגשה ויוצקים עליה את הזיגוג.

בשיא הרצינות.
מי לא רואה פה פרצוף של חיה, כנראה צבי או משהו מהמשפחה הזו?

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • קודם כל, ממש לא מרגישים את ההל בעוגה. הבעיה היא שאני לא ממש יודעת איזה טעם יש להל, אבל בכל אופן - לא הרגשתי בה משהו שהוא לא לימון. אז המסקנה המלומדת שלי היא כי ההל לא מורגש בעוגה. גם טרייסי הסכימה איתי (הסכימה במובן של היא-אמרה-את-זה-קודם), לכן היא טוענת שאפשר להשתמש בכפית שלמה של הל, אם רוצים. בתגובות למתכון שלה מישהי טענה שהיא השתמשה אפילו בכפית וחצי. כמובן שאם אתם לא בקטע, ותרו על ההל וזהו.
  • אני חשבתי שאין לי בבית הל טחון, אך כן היו לי כמה תרמילים. של הל, לא של טיולים. אז השתמשתי בהם. זה טיפה יותר מסובך, כי צריך לכתוש אותם (בעזרת מכתש ועלי או מטחנת תבלינים), להיפטר מהקליפות (שימו לב שלא נשארות לכם קליפות תרמילים בפנים, כי.. טוב, אני באמת צריכה להסביר?) ואז לכתוש עוד קצת. בסופו של דבר, אפילו שהשתמשתי במטחנת התבלינים המגניבה שיש לנו בבית - וזה היה, לדעתי, שימוש הבכורה שלה מאז הצטרפותה אל ביתנו לפני אי אילו שנים - לא ממש הצלחתי להגיע לאבקה. אבל גם גרגרי הל זה מגניב. כי מה שטוב לתרמילי וניל טוב גם לתרמילי הל, לא ככה?
  • מבחינת ההמרה, חיפושיי הרבים (באמת!) באינטרנט העלו כי שלושת רבעי כפית הל טחון שווה למספר תרמילים הנע בין (שימו לב) חמישה לחמישה עשר. הכי מדע מדויק. אני השתמשתי בעשרה תרמילים. אתם.. אתם פשוט עשו מה שטוב לכם.
  • במקור יש בזיגוג כוס וחצי של אבקת סוכר. זה הרגיש לי כמו המון סוכר, אז השתמשתי רק בשלושת רבעי כוס. טעמתי ושמחתי לגלות כי הזיגוג שלי חמצמץ וטעים. העניין היחיד הוא שמן הסתם, כמות הזיגוג קטנה יותר, אז הוא לא ממש ציפה את כל העוגה, כמו אצל טרייסי. אבל אני לא מתלוננת. ממש לא. אבל עשו לי טובה, תטעמו את הזיגוג לפני שאתם משתמשים בו, טוב? שלא יצא לכם חמוץ מדי ואז תבואו אלי ותגידו "אבל מור, אמרת שזה טוב וזה לא, ולא טעים לי, ואנחנו שונאים אותך וזה". סבבה? תנקס. אתם באמת בסדר.
  • אפילו כשמשתמשים בכמות קטנה יחסית של זיגוג, כמוני, יש מצב שחלק ממנו יטייל במורד העוגה (אם פני העוגה לא ישרים, נגיד, והזיגוג נוזלי מספיק כדי להתפשט). זה יפה ומגניב, ואני לגמרי בעד, אבל אני לא מתה על זה שהוא מתחיל ליצור לי שלוליות על הצלחת. לכן העמדתי את העוגה על רשת ומתחת הנחתי נייר אפיה. יצקתי את הזיגוג ומה שטפטף - טפטף על הנייר. ככה גם אפשר לאסוף שאריות ולהחזיר אותן לעוגה, במקום לבזבז ;-) רק בסוף בסוף העברתי את העוגה לצלחת.
  • וואו, איך אני אוהבת עוגות לימון.


בשורות טובות: הרעב איננו. 


אכלתי פופקורן. ורימון.


אל תסתכלו עלי ככה. שבוע שעבר ארוחת הערב שלי היתה כוס שוקו. אני במגמת שיפור.


הרגע גיליתי שה-19 בינואר הוא יום הפופקורן הלאומי בארה"ב. למה לנו אין כזה???

4 תגובות:

נטלי אמר/ה...

נראית נהדרת. אני לא חושבת שאף פעם יימאס לי מעוגות לימון - מסוג העוגות האהובות עלי ביותר, בעיקר בזכות הקלילות שלהן וזה שכיף וקל להכין אותן.

נטלי

בישול בזול אמר/ה...

אילו טראפלים הכנת??

Mor אמר/ה...

טראפלס שוקולד מריר ולימון. עוד לא החלטתי מה אני חושבת על השילוב הזה.. טעמתי בערך עשרים טראפלס על מנת לקבל החלטה סופית, ובכל זאת לא הצלחתי.

אנונימי אמר/ה...

היי מור, רק עכשיו גיליתי אותך ובינתיים נהנית עד מאוד ושוקלת אם להציע לך חברות אפלטונית.
המשיכי לבדרני ובהצלחה

הוסף רשומת תגובה