> בראוניז עם שמן זית, קוקוס ושקדים | Morcake

20 באוקטובר 2011

בראוניז עם שמן זית, קוקוס ושקדים

תגידו, זו רק אני או שאשכרה קר? לא יודעת מה אתכם, אבל אני יושבת מתחת לשמיכה, עם סווטשירט ומחשב לוהט עלי (יש לי את המזל הכי גרוע בעולם עם מחשבים. אל תשאלו), ועדיין קצת קר לי. ליתר דיוק, כפות הרגליים שלי קפואות. אז רגע, מה.. חורף? הכצעקתה?
בא לי שיהיה לי איזה מתכון חורפי ומחמם בשבילכם, לכבוד רגלי הקרטיב שלי, אבל האמת היא שאין לי. מה גם שאני לא יודעת אם שמתם לב, אבל זה לא בדיוק שאני אדם של קדרות או משהו כזה. וקרמבלים, מסתבר, אני בכלל מכינה באביב.

מה שכן יש לי זה בראוניז. הולך? יופי. קיוויתי שזה מה שתגידו.

הבראוניז האלה שונים ממה שאני רגילה להכין ולאכול. המרקם שלהם טיפה יותר עוגתי מפאדג'י, אבל אם מתבוננים בהם מקרוב הם עדיין נראים אפויים בקושי, כפי שבראוניז אמורים להיראות. סליחה, כפי שהם אמורים להיראות לדעתי. אין בהם המון שוקולד. יש לא מעט סוכר אך הם לא מאד מתוקים. יש בהם שמן זית, למען השם - הידד, בראוניז פרווה!!
בקיצור, הם שונים לגמרי מכל בראוניז שאי פעם הכנתי (אוקיי, מסתבר שאני אופה המון בראוניז), אבל הם טעימים לאללה. ממש אבל. משהו בהם יגרום לכם לא להיות מסוגלים להפסיק - לא יודעת אם זה שמן הזית או ליקר האגוזים, אבל יש איזה טעם.. משהו.. טעים. אני לא רוצה לספר לכם כמה אכלתי. אתם עלולים לחשוב שיש לי הפרעת אכילה. אתם כנראה לא תטעו. האמת היא, שגם אם ממש הייתי רוצה לספר, לא הייתי יכולה. פשוט הפסקתי לספור ממש מהר, בערך בשלב שלקחתי שלוש חתיכות בבת אחת. זה היה בתשע וחצי בבוקר, אם אני לא טועה. והיום עוד היה ארוך.

בקיצור, אם אתם מחפשים מתכון לבראוניז פרווה, קצת שונים, ממכרים בטירוף וכמובן קלים להכנה - הגעתם למקום הנכון. וכמו כל בראוניז, כמעט, גם כאן ניתן לעשות מה שרוצים: להוסיף דברים, להוריד דברים, להתחיל עם מתכון לבראוניז ולצאת בסוף עם מגש של עוגיות גרנולה.. אה, לא. זה לא. כל השאר כן.
אני, למשל, נכנסתי למטבח מתוך כוונה להכין בראוניז עם שמן זית וקוקוס לפי מתכון של הניו יורק טיימס. בסוף הכנתי בראוניז עם שמן זית (קצת פחות מבמקור), קוקוס (הרבה פחות מבמקור), ליקר אגוזים ושקדים. ופחות סוכר. ופחות שוקולד. אה, ואיך שכחתי - פתי בר! בהשראת הבראוניז א לה S'mores השנויים במחלוקת שלי, דחפתי פנימה גם כמה ביסקוויטים. שיהיה.
רואים? אם תשוו את המתכון של הטיימס למה שאתם תכף הולכים לקרוא, תמצאו אמנם דמיון רב, אך אין ספק שכל מתכון יניב תוצאה סופית שונה מאד. כי זה כל היופי של בראוניז. כחומר ביד היוצר. חומר טעים מאד. ווהו.

***
בראוניז עם שמן זית וקוקוס (ואלכוהול. ושקדים. ופתי בר)
מקור המתכון: התבססתי על המתכון הזה של הניו יורק טיימס ושיניתי כל מיני דברים. אני כותבת את מה שאני הכנתי בסוף, אתם מוזמנים להיכנס ללינק אם בא לכם ללכת בדיוק לפי המקור.

כמות: במקור המתכון מיועד לתבנית מלבנית בגודל 23X33 ס"מ, ואם חותכים את הבראוניז לריבועים בגודל של כ-5 ס"מ, מקבלים עשרים וארבעה ריבועים. אני השתמשתי בתבנית ריבועית עם צלע של 20 ס"מ, וחתכתי לאצבעות - שלושים ומשהו, לא יודעת לומר כמה בדיוק. בהתחלה חילקתי את התבנית לשישה עשר ריבועים, ואז חתכתי כל אחד כזה לשתיים-שלוש אצבעות. מן הסתם, הכמות תלויה בגודל הבראוניז המועדף עליכם. אם אתם רוצים להגיש את הבראוניז כקינוח של ממש, תוכלו לחתוך לריבועים גדולים ולקבל כמות יחסית קטנה. אחרת, תוכלו לחתוך לאצבעות כמוני, או אפילו לריבועים קטנים יותר, ולקבל כמות גדולה הרבה יותר של מיני בראוניז.

מצרכים:
1/3 כוס קקאו
1/2 כוס + 2 כפות מים רותחים
50 ג' שוקולד מריר, קצוץ גס (אני פשוט שברתי את הטבלא לקוביות)
3/4 כוס שמן זית (השתמשתי במעט פחות - מילאתי כוס מדידה של רבע כוס שלוש פעמים, אך בכל פעם לא מילאתי אותה לגמרי עד הסוף. אז אפשר לומר שהשתמשתי בשלושת רבעי כוס פחות כף או שתיים)
2 ביצים גדולות
2 חלמונים מביצים גדולות
1 כפית תמצית וניל
1/2 1 כוסות סוכר לבן (אם זה נראה לכם הרבה, קחו בחשבון שזו הכמות אחרי שהורדתי כוס מהרשום במתכון של הטיימס. אני חייבת לציין שהבראוניז שלי לא יצאו מאד מתוקים, אז אני לא מתחייבת שלא יצאו לכם בראוניז מרירים אם תשתמשו בפחות סוכר ממה שכתבתי)
1 כף פרנג'ליקו (ליקר אגוזים, לא חובה. אם תרצו, תוכלו להחליף בליקר אחר לטעמכם או פשוט לוותר על האלכוהול)
3/4 1 כוסות קמח לבן
3/4 כפית מלח
50 ג' שוקולד מריר, קצוץ גס (אפשר גם יותר, במתכון המקורי זה 70 ג')
1/2 כוס שבבי קוקוס
1/2 כוס מסמרי שקדים
8 יחידות פתי בר (ייתכן שתזדקקו ליותר או פחות ביסקוויטים, בהתאם לגודל התבנית שלכם)

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות. מרפדים את תבנית האפיה בנייר אפיה.
2. בקערה גדולה מערבבים אבקת קקאו ומים רותחים, עד שהתערובת חלקה. כן, אפשר עם כף עץ.
3. מוסיפי שוקולד ומערבבים עד שהוא נמס.
4. מוסיפים שמן זית ומערבבים היטב.
5. מוסיפים ביצים, חלמונים ותמצית וניל ומערבבים היטב. המלצה שלי: טרפו את הביצים בנפרד לפני ההוספה (אני הוספתי גם את הווניל לביצים). נכון, זה מצריך שטיפה של קערה נוספת, אבל אני מעדיפה ככה.
6. מוסיפים סוכר ומערבבים עד שהוא נטמע בתערובת.
7. אם רוצים, מוסיפים פרנג'ליקו (או ליקר כרצונכם) ומערבבים.
8. מקפלים פנימה קמח ומלח בעזרת מרית. טוב בסדר, אפשר עדיין עם כף העץ.
9. מקפלים פנימה את שאר השוקולד המריר.
10. יוצקים בערך חצי מהבלילה לתבנית ומיישרים עם מרית. לא צריך למדוד או משהו, זה לא חייב להיות בדיוק חצי.
11. מסדרים ביסקוויטים מעל הבלילה.


12. יוצקים מעל הביסקוויטים את שאר הבלילה. לא נורא אם זה יציף את הביסקוויטים והם יזוזו קצת מהזוית המושלמת בה הנחתם אותם.

אל תילחצו מהגוש הזה בפינה השמאלית העליונה. זו חתיכת שוקולד שקצצתי ממש גס.

13. זורים מלמעלה קוקוס ושקדים - אני הנחתי אותם יחד בכוס וזריתי, אתם יכולים להתחיל בקוקוס ואז לזרות את השקדים או הפוך. זה לא באמת משנה, העיקר שהפיזור יהיה פחות או יותר אחיד.

כפי שאתם רואים, אני הלכתי על פיזור פחות, ולא יותר, אחיד...

14. מכניסים לתנור ואופים 25-30 דקות, או עד שהבראוניז מתייצבים. אל תצפו לנעוץ קיסם ושהוא יצא נקי לגמרי, הוא לא אמור. בכל אופן, אני אפיתי 23 דקות ובדיעבד אני חושבת שיכולתי להוציא אפילו דקה או שתיים קודם. באופן כללי, הגישה שלי לגבי הבראוניז היא תמיד שעדיף לאפות מעט מדי מאשר יותר מדי.


15. מצננים לגמרי (לגמרי!), מוציאים מהתבנית בעזרת הקצוות של נייר האפיה אשר בולטים החוצה ומעבירים לקרש חיתוך. חותכים לריבועים, אצבעות, מה שבא לכם. כמובן שמסירים את הקצוות הלא ישרים ואוכלים את כולם מהר מהר. וגם חלק מהריבועים. או האצבעות. או מה שבא לכם.


הערות/תוספות/שדרוגים:
  • כבר כתבתי למעלה על שמן הזית והסוכר, מבחינת הכמויות, אבל יש לי עוד מספר הערות: לגבי חמישים הגרמים הנוספים של השוקולד, אלה שמוסיפים בסוף. במקור צריך שבעים, אני השתמשתי רק בחמישים, אתם יכולים להוסיף קצת. בניגוד לשוקולד בהתחלה, שהוא ממש חלק מהבלילה, השוקולד הזה נמס במהלך האפיה אבל הוא עדיין מורגש בתוצאה הסופית. חמישים גרם זה באמת לא הרבה, אז הוא לא מאד דומיננטי. לכן, אם תרצו יותר "חתיכות נמסות" של שוקולד בבראוניז שלכם, השתמשו בקצת יותר. ואם אתם מעדיפים שוקולד חלב או לבן על פני מריר, לכו על זה. אבל עשו זאת תוך ידיעה שאני כנראה אוהב אתכם קצת פחות.
  • לגבי הקוקוס והשקדים - כפי שציינתי בהתחלה, אפשר לעשות לבראוניז מה שרוצים. זה מה שאני בחרתי לעשות.. חצי כוס קוקוס זה כל מה שהיה לי, אז בזה השתמשתי, לכן החלטתי להשתמש בכמות זהה של שקדים. אתם יכולים להשתמש ביותר או פחות מכל אחד מהם.
  • כפי שראיתם בתמונות, בלילת הבראוניז שלי לא לגמרי כיסתה את הביסקוויטים. כיוון שאין בבראוניז אבקת אפיה או משהו בסגנון, הם לא תפחו יותר מדי וגם בעוגה אפויה עדיין בלטו להם כמה ביסקוויטים. לדעתי האישית זה ממש ממש לא נורא, להיפך. אם אתם רוצים שהפתי בר יהיה הפתעה החבויה בתוך הבראוניז, פשוט צקו לתבנית (כן, צקו. המילה המוזרה בעולם) כמות קטנה יותר של בלילה בהתחלה, נניח שליש, סדרו את הביסקוויטים ומעליהם צקו (טוב, מזגו, אם אתם מעדיפים) את שאר הבלילה.
  • משהו לא קשור ספציפית לבראוניז: כאשר מרפדים תבנית בנייר אפיה, לפעמים הנייר גדול מדי בשביל התבנית. אז אפשר להתחיל לגזור אותו כדי שיהיה בגודל הנכון, אבל קראתי לא מזמן - לא זוכרת איפה - שאפשר לגזור חתכים אלכסוניים בארבע פינות הנייר. כך אפשר להכניס צד אחד של כל פינה מתחת לצד השני (הלוואי שהייתי יודעת איך להתנסח כמו בן אדם), והנייר נכנס בצורה טובה יותר לתבנית. אני מרגישה שלא ממש הצלחתי להסביר את עצמי, אני מקווה שהתמונות תעשנה את העבודה...
רואים את החפיפה בין שני חלקי הנייר?

הופה
  • טוב, בדיעבד מזל שלא הכנתי מתכון חורפי. התחלתי לכתוב לפני כמה שעות ומאז לגמרי התחממתי. עכשיו כבר חזרתי לגופיה והמחשב הלוהט סתם עושה לי כוויות ברגליים. אז.. קיץ?



4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

וואי זה נראה טוב

בישול בזול אמר/ה...

גם לדעתי בראוניז אמורים להיראות אפויים בקושי. לכן, מכיוון שיש פה 2 בעד ואחד נמנע (האנונימי שמעלי שאינני יודעת מה עמדתו/ה בסוגייה) נראה לי שאפשר להחליט שהרוב קובע ושאובייקטיבית, על פי החלטת רוב דמוקרטית, בראוניז אמורים להיראות אפויים בקושי.
(לצערי יש פה יותר מדי מרכיבים שיגרמו לבראוניז לא להיאכל - קוקוס, שקדים, ליקר... למה יש לי חברים כל כך פיקיים?? לא כיף לאכול בראוניז לבד. אבל זה נראה ממש טעים ומעניין. טרם התנסיתי באפייה עם שמן זית אבל אני מתכוונת לעשות זאת בקרוב)

Taltul אמר/ה...

אהה איזה קטע! גם לי יש רגלי קרטיב! יותר בכיוון של קרטיב ענבים.
הבראוניז נראים נהדרררררררר
שמן זית? מגניב לאללה! הייתי רוצה לטעום,ועוד קוקוס וביסקוויטים. איזה כיף.

ומצטרפת לבישול בזול, ככה בראוניז צריכים להיות! לחים ופאדג'יים!

רציתי לשאול אותך, את כבר לא אוהבת אותי ? כי פרסמתי מרק עגבניות?

Mor אמר/ה...

אנונימי/ת - תודה :-)

ביזול - מצחיקה, במקרה זה מסתדר, כי התשובה הנכונה היא שאכן בראוניז אמורים להיות אפויים בקושי, וזה אמנם מה שהרוב קבע, אבל אין כאן באמת דמוקרטיה. "אני כאן השליט, אני כאן המחליט"!! וטעות נוספת שלך היא שלא כיף לאכול בראוניז לבד. נסי. תהני. את תראי.
וגם וגם - את צריכה להחליף חברים. הם בררניים מדי. כן, א נ י אמרתי את זה.
דבר אחרון: אפיה עם שמן זית זה אחלה. כל אלה שאומרים שיש לו טעם דומיננטי מדי הם שקרנים. סתם, הם לא, אבל יש מתכונים שווים עם שמן זית. עשי זאת בקרוב!

טל - עזבי שניה את הזוטות כמו "כן, זה מגניב וטעים וכיף, ואני כל כך שמחה שאת מסכימה לגבי הפאדג'יות". אבל לא אוהבת אותך? אני? אותך? נ ר א ה ל ך ? חלילה וחס וחלילה. וחלילה. אה לא, כבר אמרתי חלילה.

הוסף רשומת תגובה