> קאפקייקס שוקולד (וקפה בתיאוריה) | Morcake

11 בנובמבר 2010

קאפקייקס שוקולד (וקפה בתיאוריה)

והשבוע בפינתנו "למי יש יום הולדת הפעם?" - קאפקייקס. הסיבה: רציתי לאפות לשתי חברות שונות שחוץ מזה שהן נולדו בהפרש של כמה ימים (ושנתיים..), אין שום קשר ביניהן. את האחת ראיתי ביום כלשהו בערב (זו אותה חברה שהכנתי לה גם את עוגת השוקולד ובירה שחורה), ואת השניה למחרת בצהריים, באוניברסיטה.
זה גם ההסבר לחלק מהתמונות ה... אמנותיות, בואו נאמר, של הקאפקייקס. היה לי חלון של ארבע שעות (וזה אפילו לא החלון הכי ארוך שלי בשבוע!), אז חברה (אחרת מאלה שציינתי עד כה. לה יש יום הולדת בכלל במאי) ואני שיחקנו אותה סטייליסטיות אוכל, העמדנו את הקאפקייקס בשלל זוויות מטופשות וצילמנו כמה עשרות תמונות שלהם על רקע הקפיטריה של גילמן, הבניין של מדעי הרוח אצלנו. זה המקום אליו אני בורחת בכל פעם שאני רוצה להיזכר איך נראים אנשים נורמליים, ניגוד חד לאוכלוסיית הפקולטה שלי (בואו נגיד שאם הייתי משתתפת ב"יפה והחנון", כנראה שלא הייתי מלוהקת בתור היפה...).


בואו נחזור לקאפקייקס עצמם. כאמור: שתי חברות, שני זמנים, שני לוקיישנים ובחורה עצלנית אחת שהחליטה להכין כמה עוגות קטנות במקום שתיים גדולות. אותה בחורה גם התעצלה ללכת לסופר מתחת לבית ולקנות חמאה (חמאה... על מי אני עובדת. מתי בפעם האחרונה ראיתם חמאה בסופר? מחמאה..), אז היא חיפשה מתכון עם לכל היותר 150 גרם חמאה/מרגרינה, כולל הציפוי.
וראו זה פלא, היא - טוב טוב, אני - אני מצאתי מתכון אצל Joy the Baker (אחת הבלוגריות היחידות שאני אשכרה נהנית גם מהכתיבה שלהן, ולא רק מהמתכונים) המבטיח שנים עשר קאפקייקס, כולל ציפוי, ב-just one stick of butter. סטיק אחד זה 113.398 גרם - בערך :-) - שזה, כפי שגיליתי לאחר חישוב מאד מסובך, פחות מ-150 גרם. ווהו.
אז שיניתי מספר דברים. למשל, הגדלתי קצת את כמות החמאה, אני מודה. ועוד שינוי קטן מאד: במקור המתכון הוא לקאפקייקס וניל עם ציפוי וניל. הקאפקייקס שלי הם שוקולד עם ציפוי שוקולד. זניח לגמרי... ניסיתי להפוך אותם לקאפקייקס שוקולד-קפה, למען האמת, אבל מסתבר שהכנתי את הקפה החלש בעולם, אז הטעם שלו ממש ממש לא הורגש.
מפה לשם, יצאו אחלה קאפקייקס. העוגות עצמן לא מאד מתוקות ואני אישית מאד אהבתי את זה, בטח בניגוד לציפוי המתוק. אמנם הקאפקייקס יצאו פחות מרשימים מאלה שהכנתי פעם, בעיקר כי החלטתי להתנסות קצת יותר מדי עם פיות הזילוף שהיו לי בבית, אבל בסופו של דבר - בטח ביחס לכמות החמאה במתכון (ברוב המתכונים בהם נתקלתי עד כה, רק בציפוי יש לפחות 150 גרם חמאה. בהנחה שהציפוי מבוסס על חאמה ולא על גנאש מוקצף), מדובר במתכון מנצח.
ועוד משהו: הגיוני שהשתמשתי עד כה עשר פעמים במילה קאפקייקס? אוי, אחת עשרה.

***
קאפקייקס שוקולד(-קפה) בציפוי שוקולד
מקור המתכון: מבוסס בגדול על המתכון של Joy the Baker, עם מספר שינויים והתאמות שלי (כאמור, במקור אין שם בכלל שוקולד)

כמות: 12 קאפקייקס

מצרכים:
3/4 כוס קמח לבן
1/4 כוס אבקת קקאו
3/4 כוס סוכר לבן
1 כפית אבקת אפיה
1/2 כפית סודה לשתיה
קורט מלח (1/4 כפית, נגיד)
50 ג' חמאה
1/2 כוס חלב
1 ביצה
1/2 כפית תמצית וניל

לציפוי
1 כוס אבקת סוכר
1 כוס שוקולית
90 ג' חמאה
2 כפות חלב
1/4 כפית תמצית וניל

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
2. שמים בקערת המיקסר קמח, קקאו, סוכר, אבקת אפיה, סודה, מלח וחמאה ומקציפים עד שהתערובת אחידה וחולית.



3. מוזגים בהדרגה חצי מהחלב (1/4 כוס) וממשיכים לערבב, רק עד שהתערובת אחידה.


4. בקערה נפרדת טורפים את הביצה, תמצית הווניל ושאר החלב.


5. מוזגים את תערובת הביצה לתוך תערובת הקמח ומערבבים, עד לקבלת תערובת אחידה וחלקה. זהירות - לא לערבב יותר מדי!


6. מחלקים את התערובת בין 12 שקעי תבנית מאפינס מרופדים במנז'טים.


7. אופים 20-25 דקות, או עד שקיסם הננעץ במרכז הקאפקייק יוצא נקי. אני אפיתי 22 דקות.
8. נותנים לקאפקייקס להתקרר קצת בתוך התבנית ואז מחלצים אותם משם ונותנים להם להתקרר לגמרי.


9. לציפוי: מקציפים את החמאה במיקסר על מהירות נמוכה-בינונית כדקה - עד שהיא חלקה וקרמית.
10. מנפים פנימה (כן, חשוב לנפות) את אבקת הסוכר והשוקולית וממשיכים להקציף באותה מהירות עוד כשתי דקות, עד שהתערובת בהירה ותפוחה.



11. מנמיכים את מהירות המיקסר, מוסיפים את החלב ותמצית הווניל בזרם איטי וממשיכים להקציף עוד חמש דקות לפחות. ככל שמקציפים יותר, התערובת תהיה תפוחה יותר (במובן ה-fluffy והטוב של המילה).


12. מצפים את הקאפקייקס על ידי שקית זילוף או מורחים את הציפוי בעזרת כף.

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • אוקיי, אז למה אני מתעקשת לקרוא לקאפקייקס האלה שוקולד וקפה? מה שעשיתי זה ככה: הכנתי קפה ממש ממש חלש (כפית שטוחה של קפה עם חצי כוס מים חמים בערך) והוספתי כמה כפיות ממנו (התחלתי בחמש ואז הוספתי עוד חמש) לבלילה, ליתר דיוק לתערובת הביצה (שלב 4). אחר כך הוספתי עשר כפיות גם לציפוי (יחד עם החלב והווניל), אבל בשני המקרים הקפה לא הורגש. אני חושבת שאפשר להכין קפה יותר חזק, אם רוצים, אם כי הקאפקייקס מעולים גם כ"סתם" שוקולד.
  • למען האמת הוספתי יחד עם הקפה גם כף קלואה ושתי כפות פצפוצי שוקולד (רק לקאפקייקס עצמם, לא לציפוי), אבל גם כאן - זה לא הורגש. לא יודעת בעצם, אולי השוקולד כן השפיע על הטעם, אבל בתוצאה הסופית אי אפשר היה להרגיש שיש פצפוצים בפנים, הם כנראה נמסו. בפעם הבאה נראה לי שפשוט אפזר קצת פצפוצים מעל הציפוי. גם יותר יפה וגם, סביר להניח, יותר מורגש מאשר בתוך הבלילה.
  • במתכון המקורי משתמשים בציפוי בשתי כוסות אבקת סוכר, אבל רציתי ציפוי שוקולד. במקור תכננתי להמיס שוקולד מריר, לפי כמה מתכונים שראיתי ב-Joy of Baking (כן, Joy of Baking ו-Joy the Baker זה קצת מבלבל, אבל אלו שני דברים שונים..), אבל הייתי ממש ממש בלחץ זמן, אז ויתרתי והלכתי על אלתור - החלפתי כוס אחת של אבקת הסוכר בשוקולית. לא הייתי בטוחה איך זה יצא, אבל החלטתי להמר, מתוך שכנוע עצמי ש"שוקולית זה כמו אבקת סוכר.. רק בטעם שוקולד". ובסוף זה באמת הצליח - אוטוסוגסטיה, בייבי!
  • בכל אופן, חשוב לנפות גם את אבקת הסוכר וגם את השוקולית, כדי שהציפוי יהיה קרמי ולא גושי בסוף.


***
טוב, לסיום אני חייבת שניה לכתוב על משהו לא קשור: מכירים את יוטיוב? זה אתר קטן וחביב כזה, אפשר להעלות אליו סרטונים. לדעתי יש לו פוטנציאל... בכל אופן, יש תוכנה חדשה ומגניבה להעלאת סרטונים ליוטיוב. קוראים לה TubeShack והיא חינמית.
גילוי נאות: המפתח של טיובשאק הוא אחי. לא "אחי" במובן של "מה קורה, אח שלי", אלא במובן של "יש לנו את אותם אמא ואבא. ואחות". אבל באמת שבלי שום קשר, זו אחלה תוכנה, נוחה מאד ו.. טוב, אני לא אמשיך להלל אותה, כי זה סתם ייראה מוגזם ולא אמין. אגב, אם אתם לא סומכים עלי, הפתרון הכי הגיוני זה לבדוק אותה בעצמכם ;-)
קיצור - אני מאד ממליצה להיכנס לאתר של התוכנה ולהוריד אותה, בעיקר כי אחי יתן לי שקל על כל כניסה ושני שקלים על כל הורדה. הוא אמנם לא יודע את זה עדיין, אבל הרגע החלטתי שזה מה שיקרה. זה פשוט מרגיש לי נכון....

1 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

סליחה על הביטוי, אבל זה ממש נראה כמו גוש של ***...

הוסף רשומת תגובה