> עוגת דבש, חמאת בוטנים ומייפל | Morcake

18 בספטמבר 2010

עוגת דבש, חמאת בוטנים ומייפל

אז אני אמנם מאחרת בשבועיים בערך לעומת כל מפרסמי המתכונים האחרים, אבל מה לעשות - הכנתי את העוגה לערב ראש השנה עצמו ולא לפני, לכן לא יכולתי להעלות אותה לפני ערב החג. לא נורא, תחשבו על זה כאילו ממש ממש הקדמתי לקראת ראש השנה הבא. חוץ מזה, כמעט לא מרגישים שזו עוגת דבש (יתרון? חסרון?), אז אפשר בכלל להכין אותה סתם ככה, לאו דווקא במסגרת חג כזה או אחר. בהנחה שאתם אוהבים חמאת בוטנים, כמובן, כי היא דווקא מאד דומיננטית בעוגה.
קיצור.. מאד נדיר שאני מכינה קינוח פעמיים, בפרט לארוחת חג, אבל לפני כמה שנים פורסם ב-ynet מתכון של איילת הירשמן לעוגת דבש וחמאת בוטנים בציפוי קרמל ואגוזי מלך. בתור חובבת חמאת בוטנים, שמחתי מאד לגלות את העוגה הזו, והכנתי אותה לארוחת החג של שנה שעברה. אמנם שרפתי קצת את הקרמל (חלק מהסועדים - היי אמא! - דווקא אהבו את זה ככה), אבל בסך הכל היה מאד טעים והעוגה היתה גם די מרשימה ויזואלית. תראו:


כשחשבתי מה להכין השנה (ומתוך ידיעה שאחותי מכינה קינוחים אישיים עם תפוחים), ישר נזכרתי בעוגה המוצלחת הזו. אבל הפעם החלטתי להמיר חלק מהדבש בסירופ מייפל (בדיעבד, אולי זו היתה טעות. גם ככה לא מרגישים שזו עוגת דבש ואני, בניגוד לרבים אחרים, דווקא אוהבת את עוגת הדבש הקלאסית. היי, אני חייבת לעצמי עוגה כזו!!) וקיוויתי לא לשרוף את ציפוי הקרמל. במפתיע, הוא באמת לא נשרף, אבל העוגה עצמה דווקא עשתה לי קצת בעיות. החלק התחתון שלה טיפה נשרף, וחלקים באמצע לא היו לגמרי אפויים (וגם כאן, כמו עם הקרמל השרוף משנה שעברה, היו כאלה שגילו לי בסוד שהחלק ה"פאדג'י" הזה הוא האהוב עליהם בעוגה) - אני מאשימה את התנור! סתם, יש מצב שהוא ואני צריכים לחלוק את האשמה.. הסברים בהמשך.
אבל בסופו של דבר הציפוי די כיסה את הכל (כן, גם את זה שהחלקים החיצוניים של העוגה סירבו להתנתק מהתבנית) והכל היה יופי-טופי. גם ארבעה-חמישה ימים אחרי החג, העוגה עדיין היתה טעימה מאד.
אבל אוף, אני לא מאמינה שלא אכלתי עוגת דבש רגילה.. באסה לי.....


***
עוגת דבש, חמאת בוטנים ומייפל
מקור המתכוןאיילת הירשמן, ynet, עם מעט שינויים ותוספות שלי

כמות: במקור העוגה מיועדת להיאפות בתבנית עגולה בקוטר 28 ס"מ, אני אפיתי במתפרקת בקוטר 26 ס"מ, כדי שהעוגה תהיה קצת יותר גבוהה

מצרכים:
1 כוס (200 ג') חמאת בוטנים חלקה, בטמפרטורת החדר
2/3 כוס (180 ג') דבש - אני השתמשתי ב-1/3 כוס דבש ו-1/3 כוס סירופ מייפל
4 ביצים
1/2 1 כוסות (300 ג') סוכר חום - השתמשתי בדמררה והורדתי ממש מעט מכמות הסוכר
2 מיכלים (500 מ"ל) שמנת מתוקה
3 כוסות (420 ג') קמח לבן
2 כפיות (10 ג') אבקת אפיה
2 כפיות (10 ג') סודה לשתיה
1/4 כפית קינמון - לא חובה, תוספת שלי
1/4 כפית תמצית וניל - גם תוספת שלי, לא חובה כמובן
1/4 כוס חמאת בוטנים-צ'יפס - נכון, לא חובה
1/4 כוס קרמל-צ'יפס - ו... לא חובה. האמת ששני הסוגי הצ'יפס לא ממש הורגשו בכל מקרה, אז אפשר בכיף לוותר

לאגוזים בטופי (היא קוראת לזה טופי, אני מתעקשת על קרמל. נתפשר על טופי קרמל?)
1/2 כוס (100 ג') סוכר
1 מיכל (250 מ"ל) שמנת מתוקה
1 כוס אגוזי מלך קלויים וחצויים - אני הוספתי גם קצת שקדים פרוסים. ואני די בטוחה שאגוזי המלך שלי לא היו קלויים..

אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור ל-180 מעלות.
2. משמנים היטב את התבנית או מרפדים אותה בנייר אפיה. אני ריפדתי גם את דפנות התבנית.
3. מערבבים בקערה את חמאת הבוטנים והדבש (והמייפל, אם הולכים על הגירסא שלי) עד שמתקבלת משחה חלקה.
4. מקציפים את הביצים והסוכר במשך כחמש דקות, עד שמתקבל קרם תפוח ובהיר.
5. מוסיפים את השמנת המתוקה לקרם הביצים ומערבבים ידנות קלות.
6. מוסיפים גם את הקמח, אבקת האפיה והסודה לשתיה (וגם את הקינמון והווניל האופציונליים) ומערבבים עד לקבלת עיסה אחידה.
7. מוסיפים את תערובת הדבש לתערובת הביצים ומערבבים לעיסה חלקה.
8. אם רוצים, מקפלים פנימה את שני סוגי הצ'יפס.


9. יוצקים לתבנית ואופים 45-50 דקות, עד שהעוגה מזהיבה ותופחת, נוצר בקע חינני במרכז (בדרך כלל) וקיסם הננעץ בה יוצא כשהוא לח במקצת, עם קצת פירורים עליו. מוציאים מהתנור ומצננים קצת.

בקע - כן. חינני? פחות...

10. הציפוי: בזמן שהעוגה נאפית בתנור, שמים את הסוכר בסיר קטן ומחממים על להבה בינונית-גבוהה עד שהוא נמס והופך לקרמל.
11. יוצקים פנימה בזהירות את השמנת ומערבבים עד שמתקבל קרם חלק ואחיד במרכז המזכיר טופי נוזלי.
12. מכבים את הלהבה, מוסיפים את האגוזים ומערבבים. מצננים לטמפרטורת החדר.
13. מצפים את העוגה: אפשר לדלות את האגוזים מהציפוי, לסדר אותם על העוגה במעגלים או בצורה כלשהי ולצקת מלמעלה ומסביבם את הטופי. אפשר גם לצקת את הכל - הטופי והאגוזים - ביחד על פני העוגה, לקבלת מראה מעט יותר "מבולגן". לדעתי האישית, אופציה ב' יותר כיפית.

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • קצת פחדתי שהחלק העליון של העוגה ייאפה מהר מדי לעומת החלק התחתון, אז אפיתי אותה בשליש התחתון של התנור. חוץ מזה, אפיתי על תבנית פאי. מה שקרה זה שדווקא החלק העליון התחיל להישרף קצת, אז העליתי את העוגה כמה שלבים לכיוון אמצע התנור. ובכל זאת, אחרי 51 דקות, היו חלקים בעוגה שעדיין היו נוזליים לגמרי. אז העברתי את התנור לתכנית טורבו והחזרתי את העוגה לארבע דקות נוספות. זה לא לגמרי עזר, כיוון שהיא עדיין לא נאפתה לגמרי, אבל שבשלב הזה חששתי שהחלקים שכבר נאפו יתייבשו. נראה לי שבפעם הבאה אאפה על טורבו מההתחלה. לא נורא, כמו שכבר כתבתי - גם החלקים הפחות אפויים נאכלו. אם מישהו מתלונן, תמיד אפשר לומר לו שהעוגה מרגישה רטובה ונוזלית בגלל הטופי קרמל (אנשים מצחיקים, מה הם מפקפקים ביכולת האפיה שלכם?).
  • כפי שציינתי, בנוסף לאגוזי המלך פיזרתי מלמעלה שקדים פרוסים (לא ערבבתי אותם לתוך הקרמל). אה, והיתה לי עוד תקלה שפשוט זרמתי איתה והיא בסוף הפכה לקישוט די נחמד, לדעתי לפחות: לאחר הכנת הציפוי, חיכיתי שעתיים-שלוש עד שהוא התקרר והסמיך קצת. אבל כשיצקתי אותו על העוגה (שכבר היתה בתוך צלחת הגשה יפה), הוא עדיין היה נוזלי מספיק כדי להחליק במורד העוגה ולטנף את הצלחת היפה. אחרי שראיתי שלא אצליח להכניע אותו, החלטתי - if you can't beat it, join it. בעזרת חתיכת נייר מגבת, "מרחתי" את הקרמל שנזל על פני הצלחת ופיזרתי מעליו עוד כמה שקדים פרוסים. בסוף דווקא היתי די מרוצה (אוקיי, מאד. יותר מדי).
  • ודבר אחרון: היופי בעוגת דבש זה שאפשר (ולפעמים צריך) להכין אותה מראש. ידעתי שלאורך כל היום של ערב החג, אמא שלי תהיה במטבח והדבר האחרון שהיא צריכה זה שאני אשתלט לה עליו עם העוגה שלי. אז הכנתי את העוגה יום קודם (אני מתארת לעצמי שאפשר אפילו יומיים-שלושה מראש) ורק את הציפוי הכנתי ביום עצמו.



2 תגובות:

Taltul אמר/ה...

הו ואו,זה נראה ממש טוב

אנונימי אמר/ה...

נראה חבל על הזמן, הוספתי לרשימת ה"לנסות" שלי ...

הוסף רשומת תגובה