> קאפקייקס לבן על לבן | Morcake

22 באוגוסט 2010

קאפקייקס לבן על לבן

חברה מהתיכון מתחתנת השבוע. אוי ואבוי, הגעתי לשלב הזה שבנות בגילי מתחתנות. אפילו שמעתי על כמה מהשכבה שכבר יש להן ילדים, למען השם! אז אני אמנם רחוקה שנות אור מזה (גם אתם שומעים שעון מתקתק, או שזו רק אני?), אבל לפרגן לחברה אני בהחלט יכולה...
אז לכבוד מסיבת הרווקות שנערכה בשבוע שעבר, בנוסף למתנה, החלטתי להכין לכלה לעתיד קאפקייקס. יש אמנם כל כך הרבה אפשרויות מבחינת טעמים וצבעים - גם לעוגות עצמן וגם לציפוי - אבל החלטתי ללכת על קאפקייקס לבנים בטעם וניל ובציפוי חמאה-אבקת סוכר, בצבע לבן כמובן. אחרי הכל, מדובר בחתונה. לבן rules!


מעולם לא הכנתי קאפקייקס. אפיתי מאפינס בעבר - לא תמיד בהצלחה מרובה, לרוב הם יצאו לי דחוסים מדי, כנראה עקב ערבוב יתר. אבל ידעתי שהקאפקייקס שלי חייבים להצליח ולא תהיה לי הזדמנות לתקן (כן, רעיון טוב להכין אותם בערך שעה לפני המסיבה), אז הייתי זהירה במיוחד ועקבתי בדיוק אחר ההוראות במתכון. התוצאה? אין לי מושג איך הם יצאו מבחינת טעם (אמרו לי שטעים, אבל לא יצא לי לטעום. זו אחת הפעמים הבודדות שהכנתי משהו ולא טעמתי ממנו. חוץ מהבלילה הלא אפויה, כמובן. אה, והציפוי), אבל הרשו לי רגע של חוסר צניעות: הם היו כל כך יפים. ממש. מאד מאד יפים. המאפין טופס (אוקיי, הכיפות) יצאו כמו שצריך, בנס הצלחתי לזלף את הציפוי יפה, ובסוף ניצבו מולי קאפקייקס חגיגיים וצבעוניים במידה (ותודה למאתיים סוגי הסוכריות הקטנות שקניתי וקישטתי איתן). באמת שבסוף הערב היה לי קשה להיפרד מהעוגות הקטנות, ממש נקשרתי אליהן.
אוקיי, זהו. סיימתי את פסקת ההאדרה העצמית וחזרתי לקרקע. עכשיו אפשר לעבור למתכון. ועל הדרך לאחל מזל טוב לחתן ולכלה.

רגע, זו רק ההתחלה. הם תכף יהפכו ליותר יפים!
רק רציתי להפגין את פסגת כישוריי האמנותיים - לב עקום מקאפקייקס

אה, עוד משהו קטן: יש הרבה תמונות הפעם. ממש הרבה. למעשה, עשיתי את מה שאני לא אוהבת לעשות, וצירפתי תמונה בערך לכל שלב במתכון. לא יודעת למה. ככה יצא. אנא סלחו לי. סבבה, סיימתי. עכשיו באמת הנה המתכון.

***
קאפקייקס לבן על לבן
מקור המתכוןJoy Of Baking

כמות: 12 קאפקייקס בגודל.. בינוני, איי גס

מצרכים:
2 ביצים מופרדות
1 כוס (200 ג') סוכר לבן
100 ג' חמאה
1 כפית תמצית וניל
3/4 1 כוסות (175 ג') קמח לבן
2 כפיות אבקת אפיה
1/4 כפית מלח
1/2 כוס חלב

לציפוי
100 ג' חמאה
1 כפית תמצית וניל
200 ג' אבקת סוכר
2-3 כפות חלב
סוכריות צבעוניות לקישוט (לא חובה)

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
2. מקציפים במיקסר את החלבונים עד לקבלת פסגות רכות (soft peaks).
3. מוסיפים 1/4 כוס סוכר בהדרגה וממשיכים להקציף עד שהקצף מתקשה ומתייצב.


4. מקציפים (לא באותה הקערה, כן? ואם כן, מוציאים משם קודם את החלבונים) חמאה עד לריכוך, כדקה-שתיים.


5. מוסיפים את שאר הסוכר (3/4 כוס) ומקציפים 2-3 דקות, עד שהתערובת בהירה ותפוחה.


6. מוסיפים את החלמונים, אחד-אחד, וממשיכים לערבב.


7. מוסיפים תמצית וניל.
8. בקערה נפרדת מנפים יחד קמח, אבקת אפיה ומלח.
9. תוך כדי הפעלת המיקסר על מהירות נמוכה, מוסיפים לתערובת החמאה והחלמונים את תערובת הקמח ואת החלב, לסירוגין: עושים זאת בשלושה "סבבים", כאשר מתחילים ומסיימים בקמח. 


10. מוסיפים מעט מהחלבונים לתערובת החלמונים ומקפלים.


11. מוסיפים את שאר החלבונים ומקפלים רק עד שהתערובת אחידה - לא מערבבים יותר מדי על מנת לא לאבד נפח ולפגוע במרקם הקאפקייקס!


12. מחלקים את התערובת לתבנית של 12 שקעים, כאשר כל שקע מרופד במנז'ט (רצוי צבעוני ויפה, כמובן).


13. אופים 18-20 דקות. האמת שאני אפיתי 24 דקות, כי הקאפקייקס שלי נראו מאד חיוורים, אפילו יחסית לעוגות הלבנות שהיו אמורות לצאת.


14. להכנת הציפוי: מקציפים חמאה עד שהיא חלקה.
15. מוסיפים תמצית וניל.


16. מפעילים את המיקסר על מהירות נמוכה ומוסיפים אבקת סוכר.
17. מוסיפים חלב ומערבבים על מהירות גבוהה, עד שהציפוי בהיר ותפוח. זה אמור לקחת כחמש דקות. 


18. מעבירים לשקית זילוף ומזלפים מעל הקאפקייקס (יש להמתין עד שהם יגיעו לטמפרטורת החדר לפני שמצפים). לחילופין, אפשר פשוט למרוח בעזרת מרית או כף.
19. אם רוצים, זורים סוכריות מעל הציפוי.


הערות/תוספות/שדרוגים:
  • במקור אמורים להשתמש בציפוי ב-230-250 ג' אבקת סוכר. אני מאד שמחה שבחרתי להפחית את הכמות (בעיקר כי לא התחשק לי לפתוח שקית שלישית. מי אמר שהעצלות לא משתלמת?), כי הציפוי מאד מאד מאד מתוק. למען האמת, הייתי יורדת אפילו ל-150 ג', אם לא 100.
  • מצד שני, הציפוי הספיק לי לשמונה וחצי קאפקייקס בלבד. אז בעצם נראה לי שבפעם הבאה אגדיל את כמות החמאה בציפוי ל-150 ג', ואז אולי אשאר גם עם 200 ג' אבקת סוכר. אפשר פשוט למרוח/לזלף פחות ציפוי על כל קאפקייק, אבל למה לעשות את זה??
  • מצד שלישי (יחי ההחלטיות. או הסכיזופרניה. לא החלטתי עדיין..), ידוע שציפוי חמאה הוא מאד עשיר וכבד. ממה שראיתי במספר בלוגים ואתרי מתכונים, אופים רבים - בעיקר בארץ - ממירים אותו בציפוי המבוסס על שמנת (גנאש מוקצף, אם תרצו). אז גם זו אופציה..
  • דבר אחרון שרציתי לומר: אם מכינים את הקאפקייקס לאירוע או נותנים כמתנה, בקיצור - אם יש חשיבות למראה, אני ממליצה לשים שני מנז'טים בתוך כל שקע בתבנית. המנז'ט הראשון נצמד לקאפקייק וקצת נבלע בתוכו. השני - או החיצוני - שומר על מראה נקי ואסתטי. הבעיה אצלי היתה שהמנז'ט החיצוני פשוט נפרד מהפנימי וקצת נראה מנותק ממנו (לצורך העניין, יכולתי פשוט להוסיף את המנז'ט החיצוני אחרי האפיה), אבל לא נורא. זה עדיין נראה יפה.

12 תגובות:

הגר אמר/ה...

הםםם. נראה טעים... אראה לאורי עוד מעט והיא תתעלף כמובן

Mor אמר/ה...

אורי? אותה ילדה שיש לה יום הולדת ממש בקרוב ואני בדיוק תוהה מה להכין לה? מזל שנשארו לי מלא קישוטים צבעוניים בבית... בינתיים הכיוון שלי הוא שוקולד עם הרבה ורוד מלמעלה. מה את אומרת?

ענבל אמר/ה...

אני שמחה לראות שהקאפקייק הנכון זכה בתואר אהוב הקהל. ידעתי שאת לא אוהבת את כל הילדים שלך באותה מידה מור. ידעתי!

Mor אמר/ה...

אני כן, אני כן! כולם היו קאפקייקיי!!! וכן, זו מילה!

אנונימי אמר/ה...

עשיתי ומעולללה

Mor אמר/ה...

מגניב, שמחה לשמוע!!

אנונימי אמר/ה...

(נסיון 'חת-שתיים)

אז מה ההבדל, בעצם, בין קאפקייקס למאפינס?!

(ענת)

Mor אמר/ה...

ענת, הצלחת להגיב!
אז אשכרה בדקתי את הנושא ואין תשובה חד משמעית, אבל ברמת העקרון קאפקייק זה עוגה, רק בקטן. כלומר, בדרך כלל יש שם איזושהי הקרמה של חמאה וסוכר. מאפין, לעומת זאת, נחשב כלחם (quick bread), רק בקטן. כלומר, לרוב מערבבים יבשים בנפרד, רטובים בנפרד (בדרך כלל עם שמן), ואז משלבים. אבל הכי משתמשים בשתי המילים לתיאור שני הדברים..

אנונימי אמר/ה...

הקאפקעיק יצא ועים מאוד אבל תפח לממדים עצומים!!!! הוא הכפיל את גודלו פי ארבע בערך ואז נשבר ולא היה ניתן למרוח עליו את התיפוי... בנוסף הציפוי היה נוזלי מאוד אבל אעים בסהך הכל...

אנונימי אמר/ה...

מאיפה קנית את הלבבות (הקישוטים)?

Mor אמר/ה...

וואו, אני לא זוכרת כבר.. אבל הניחוש שלי הוא שזה היה במיסטר קייק בנתניה, אם כי זו יכולה להיות כל חנות בסגנון, באותה המידה.

אנונימי אמר/ה...

ניסיתי כבר כמה פעמים להכין מאפינס ממתכונים אחרים ויצא מאוד דחוס... המתכון הזה פשוט מדהים!!! יצא מהמם!

הוסף רשומת תגובה