> עוגה עם שם ארוך מדי, או עוגת שוקולד-שוקולד לבן-קפה-חמאת בוטנים-קוקוס | Morcake

26 ביולי 2010

עוגה עם שם ארוך מדי, או עוגת שוקולד-שוקולד לבן-קפה-חמאת בוטנים-קוקוס

אז זו עוגת יום ההולדת השניה של אחי ושלי. חיפשתי שילוב טעמים שגם הוא וגם אני נאהב, או במילים אחרות - בלי גבינה.
חוץ מזה, התחשק לי להכין עוגה חגיגית, שתהיה מרשימה גם מבחינה ויזואלית. העניין הוא שאין לי יותר מדי נסיון בהכנת גדרות שוקולד, ואמצע יולי במדינת ישראל זה אולי לא הזמן והמקום האידאליים להכין טראפלס. אז מושלם זה לא יצא, אבל עדיין הצלחתי איכשהו להעמיד עוגה נאה למדי וטעימה מאד (אבל כבדה כבדה כבדה! למען ההגינות אני חייבת לציין שאצל רוב הנוכחים היא הפסידה בתחרות מול פאי האגסים). אגב, לדעתי האישית הטעם שלה השתפר לאחר יום-יומיים.
אז כפי שכבר אמרתי - מדובר בעוגה מאד מפוצצת, קצת מוגזמת. אם מכינים אותה, בכל מקרה כדאי לחתוך פרוסות דקות מאד ואני הייתי גם שוקלת להוריד משהו מכל הבלאגן הזה שיצרתי. בכל זאת, מדובר בעוגה הבאה:
עוגת שוקולד, מעליה קרם שוקולד לבן וקפה, מעליו עוד עוגת שוקולד, מעל הכל ציפוי שוקולד מריר וחמאת בוטנים, קישוט של טראפלס שוקולד מריר וטראפלס (בערך.. קשה לקרוא למה שיצא לי טראפלס) שוקולד לבן בציפוי קוקוס, ומסביב להכל גדר שוקולד.
וואו, חטפתי מיני-בחילה רק מלכתוב את זה. אז אולי הייתי מוותרת על הטראפלס. אולי רק סוג אחד. אולי בלי ציפוי שוקולד וחמאת בוטנים. אולי בלי קרם השוקולד הלבן בכלל... סתם, על מי אני עובדת. כנראה שבפעם הבאה אכין אותה בדיוק אותו הדבר, בתקווה להצלחה מרובה יותר מבחינת המראה ומתוך כניעה לכאב הבטן שעומד להשתלט עלי תוך כדי ההכנה וכמובן בשלב האכילה.


***
עוגת שוקולד במילוי קרם מוקה, עם ציפוי שוקולד-חמאת בוטנים ושני סוגי טראפלס (אה, וגדר שוקולד מסביב)
מקור המתכון: הרעיון לעוגה עם גדר שוקולד ובציפוי טראפלס לקוח מעוגיו.נט (שהעוגה הזו אצלה, אגב, נראית כמו הדבר הטעים בעולם), העוגה עצמה והטראפלס הלבן מ"עוד שוקולד" של רות אוליבר, הטראפלס המריר וקרם המוקה מ"סודות מתוקים" של קרין גורן, ציפוי השוקולד-חמאת בוטנים מכאן. איזו ביבליוגרפיה, התעייפתי!

כמות: אני הכנתי בתבנית מתפרקת בקוטר 24 ס"מ (אם כי עוגת השוקולד מיועדת במקור לשתי תבניות של 22 ס"מ)

מצרכים:
לעוגה
50 ג' שוקולד מריר קצוץ
50 ג' (1/2 כוס פחות 2 כפות.. אני מצאתי שפשוט מדובר ב-2 כפות) אבקת קקאו
220 מ"ל (1 כוס פחות 2 כפות) מים רותחים
200 ג' חמאה רכה
250 ג' (1/4 1 כוסות) סוכר
1/2 כפית שטוחה מלח
3 ביצים
175 ג' (1/4 1 כוסות) קמח

לקרם מוקה
1 מיכל (250 מ"ל) שמנת מתוקה
150-160 ג' שוקולד לבן
1 כפית אבקת נס קפה

לציפוי שוקולד-חמאת בוטנים
1/3 כוס חלב
1 כפית חמאה (כן, כפית. אני פשוט גירדתי חתיכה סמלית של חמאה לתוך הסיר)
1/3 כוס חמאת בוטנים (במתכון אומרים חלקה, אבל לא חובה להקשיב להם. אני השתמשתי בכזאת עם חתיכות, טעים!)
60-90 ג' שוקולד מריר

לטראפלס שוקולד מריר
1/2 מיכל (125 מ"ל) שמנת מתוקה
1/4 כפית מלח
200 ג' שוקולד מריר
20 ג' חמאה
1 כפית קלואה (לא חובה)
אבקת קקאו לציפוי

לטראפלס שוקולד לבן
1/2 מיכל (125 מ"ל) שמנת מתוקה
200 ג' שוקולד לבן
50  ג' חמאה
1 כפית פרנג'ליקו (לא חובה)
שבבי קוקוס לציפוי

לגדר שוקולד
100 ג' שוקולד מריר

אופן ההכנה:
לעוגה
1. מערבבים שוקולד וקקאו בקערה עם מים רותחים. מחכים כדקה ומערבבים שוב לתערובת אחידה.
2. מקציפים חמאה, סוכר ומלח כ-3 דקות לקבלת מרקם קרמי.
3. מוסיפים ביצים אחת-אחת תוך כדי הקצפה, לקבלת קרם חלק.
4. מאטים את מהירות ההקצפה ומוסיפים את תערובת השוקולד תוך כדי ערבול.
5. עוצרים את פעולת המיקסר ומוסיפים קמח בתנועות עטיפה, לקבלת תערובת אחידה.
6. מחלקים את התערובת בין שתי התבניות באופן שווה ואופים 15 דקות (אני אפיתי את כל התערובת בתבנית אחת ואפיתי 32 דקות. לאחר שהעוגה התקררה, פרסתי אותה באמצע - בערך.. הסבר בהמשך - וכך קיבלתי שתי עוגות).

לקרם מוקה
1. מרתיחים בסיר חצי כוס (שזה חצי מיכל) שמנת מתוקה עם קפה.
2. כאשר התערובת מגיעה לרתיחה, מסירים מהאש ויוצקים על השוקולד (אותו שוברים מראש לריבועים). מערבבים עד שהשוקולד נמס לגמרי.
3. מעבירים למקרר לארבע שעות לפחות, עד שהתערובת קרה מאד (אפשר להכין עד יומיים מראש).
4.  מעבירים את תערובת השוקולד הקרה למיקסר, יוצקים פנימה את שאר השמנת ומקציפים יחד עד לקבלת קרם יציב.

לציפוי שוקולד-חמאת בוטנים
ממיסים בסיר חלב, חמאה, חמאת בוטנים ושוקולד.

לטראפלס שוקולד מריר
1. מרתיחים בסיר שמנת מתוקה ומלח.
2. כאשר התערובת מגיעה לרתיחה, מסירים מהאש יוצקים על השוקולד (אותו שוברים מראש לריבועים). מערבבים עד שהשוקולד נמס.
3. מוסיפים חמאה וקלואה ומערבבים.
4. יוצקים לתבנית מלבנית קטנה מרופדת בניילון נצמד ומקררים, לפחות שעתיים.
5. מוציאים את השוקולד מהתבנית וחותכים לריבועים קטנים (או מגלגלים לכדורים, אם אתם בקטע של שוקולד מרוח על כל הידיים).
6. מצפים בקקאו ומחזירים למקרר או למקפיא.


לטראפלס שוקולד לבן
1. מרתיחים בסיר שמנת מתוקה.
2. כאשר השמנת מגיעה לרתיחה, מסירים מהאש ומוסיפים שוקולד. מערבבים עד שהשוקולד נמס.
3. מוסיפים חמאה ופרנג'ליקו ומערבבים.
4. יוצקים לתבנית מלבנית קטנה מרופדת בניילון נצמד ומקררים, לפחות שעתיים.
5. מוציאים את השוקולד מהתבנית וחותכים לריבועים קטנים (שוב - אפשר גם לגלגל לכדורים).
6. מצפים בקוקוס ומחזירים למקרר או למקפיא.

בהתחלה זה דווקא נראה בסדר...

להרכבת העוגה
1. מניחים פרוסת עוגה על צלחת הגשה (אם אפיתם את כל העוגה בתבנית אחת, מן הסתם צריך לחתוך אותה באמצע קודם, על מנת ליצור שתי פרוסות עוגה).
2. מורחים את קרם המוקה על העוגה ומיישרים עד כמה שאפשר.
3. מכסים בפרוסת העוגה השניה.
4. יוצקים מעל העוגה את ציפוי השוקולד-חמאת בונים.
5. מקשטים בשני סוגי הטראפלס.

גדר השוקולד
1. ממיסים 100 ג' שוקולד ומורחים על גבי שקף לעוגה. משתדלים לשטח לשכבה דקה ואחידה עד כמה שאפשר.
2. מניחים את השקף מסביב לעוגה המוכנה ומהדקים.
3. מצננים לחלוטין ולאחר מכן מסירים את השקף, כך שנשארת גדר שוקולד מסביב לעוגה.

הבלאגן שבפנים

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • אוקיי, אז היו לי בעיות עם הטראפלס הלבנים. על מי אני עובדת, גם עם השוקולד המריר. לא יודעת מה בדיוק קרה שם, אבל גם לאחר שמונה או עשר שעות במקרר (סליחה, את רוב הזמן התבניות העבירו במקפיא בכלל) התערובת לא ממש התקשתה וממש לא היתה נוחה לעבודה. אז שוב - נכון שצריך להיות אדם ממש מטופש כדי לנסות להכין טראפלס באמצע הקיץ, אבל עדיין.. משהו מוזר קרה שם, ואני לא מצליחה להבין מה עשיתי לא טוב. אמנם שיחקתי עם הכמויות של המתכון המקורי, אבל הכל באופן פרופורציונלי. בקיצור, בסופו של דבר רוב השוקולד הלבן נזרק לפח (וזה כאב לי.. מה לעשות, הוא פשוט נדבק לניילון הנצמד וסרב לעזוב). את המעט שנשאר פשוט הכנסתי לקופסא, זרקתי פנימה קצת קוקוס ודחפתי לפריזר. כשבאתי לקשט את העוגה, הצלחתי ליצור צורות שונות ומשונות (anything but טראפלס מלבניים ו/או עגולים, כן?), אחותי אפילו טענה שזה נראה כמו אלמוגים, ודווקא בסוף זה השתלב באופן סביר עם השוקולד המריר. מהמריר, אגב, הצלחתי ליצור מלבני טראפלס קטנים ומשונים. מאד משונים. אבל ליד השוקולד הלבן הם נראו כמו כליל השלמות. נו מילא, באמנות כמו באמנות...
את הלבן אפילו לא טרחתי לצלם
  • עוד תקלה שקיצרה לי את החיים, אבל רק במעט: כפי שציינתי שמונה פעמים, אפיתי את העוגה בתבנית אחת ולא שתיים. כשניסיתי לחתוך אותה, חרף נסיונותיי להיות הכי זהירה בעולם, השלומיאליות שבי זקפה את ראשה וגרמה לי לפרק את העוגה, בעיקר את השכבה העליונה. לשמחתי, זה דווקא לא ממש הורגש: פשוט לקחתי חתיכות עוגה ודחפתי אותן אחת ליד השניה מעל הקרם. השתדלתי שחלקים של העוגה שהיו יחד במקור יוצמדו זה לזה גם בפסיפס שלי, אבל איכשהו עדיין נשארה לי חתיכת עוגה בצד. בכל אופן, בסוף היה ציפוי שוקולד מעל השכבה הזו ומעל זה טראפלס, אז ממש לא ראו את העוגה קטועת האיברים שלי בצורתה האומללה.
השכבה העליונה המפורקת - דווקא לא נראה כזה נורא, נכון?

וזו החתיכה המסכנה שנשארה בצד ולא זכתה להיכלל במוצר המוגמר
(בצד = בבטן שלי)
  • לסיכום: חזרתי על עצמי עשרות פעמים, אז אעשה זאת עוד קצת - בסופו של דבר יש פה עוגת שוקולד עם כל מיני קישוטים בפנים, מעל, מסביב. כל מיני חלקים שונים שמרכיבים עוגה אחת חגיגית, די מורכבת ו-time consuming, טעימה אך כבדה. אפשר להשתמש בכל חלק של העוגה לדברים שונים:
    • טראפלס יכולים פשוט להיות טראפלס (אולי כדאי להשתמש בכמויות הרגילות ולא בחצי, כפי שאני השתמשתי. פשוט תכפילו הכל בשתיים).
    • קרם המוקה לקוח מתוך מתכון לקרמבו, והוא יכול לעבוד בכל צורה. כבר השתמשתי בו כציפוי לעוגה, הכנתי ממנו גלידוניות (בערך. היה טעים אבל קצת לא אסתטי) וכמובן מילוי לקרמבו. הקרם הזה כל כך טעים, עם טעם השוקולד-קפה שלו. להיט.
    • את גדר השוקולד כדאי לאמץ באופן כללי, היא יכולה לשדרג את המראה של כל עוגה. אני מודה שהגדר שלי ממש לא יצאה מושלמת, רחוק מזה, אבל עדיין הייתי מאד גאה בה. יש לה קטע.
  • האם אכין את העוגה הזו שוב? אולי. לא יודעת. לא בזמן הקרוב. אבל בכל חלק בנפרד בטוח אשתמש בהזדמנויות שונות. ברגע שאבין, כמובן, למה אני לא מצליחה להכין טראפלס כמו שצריך..

1 תגובות:

הגר אמר/ה...

עכשיו כשאני יודעת מה עבר עלייך כשהכנת אותה, הייתי מתיחסת אליה ביתר כבוד. אבל כפי שציינת, פאי האגסים זכתה ובגדול. ואני חובבת עוגת שוקולד מושבעת. היא הייתה קצת כבדה. אבל יפה ומעוררת התפעלות, והילדים התלהבו בטירוף.

הוסף רשומת תגובה