> ריבועי קינמון, קפה ושוקולד | Morcake

26 ביוני 2010

ריבועי קינמון, קפה ושוקולד

לפני כמה ימים חזרתי הביתה ממבחן והרגשתי שאני צריכה לאפות משהו. אז שוטטתי בחלק מהבלוגים הנמצאים במועדפים שלי ומצאתי רשומה על ריבועי קינמון ב-Tender Crumb, שם היה לינק למתכון אשר נלקח מהרפתקאותיה הקולינריות של טרייסי. נזכרתי שכבר ראיתי פעם את המתכון הזה והתמונות של המוצר המוגמר מאד מצאו חן בעיניי, כמו גם השילוב של קינמון, קפה ושוקולד. אין ספק, לא נשמע רע.
היתרונות העיקריים של המתכון הזה הם שאין בו מרכיבים יוצאי דופן (מזל שבדיוק קניתי חמאה וקמח..) והוא גם נראה יחסית מהיר ופשוט, מה שהסתדר טוב עם זה שרציתי לסיים להכין אותו לפני המשחק של חמש (המונדיאל הזה ממש מתיש, אני אשכרה מרגישה כאילו אני משתתפת בשלושה משחקים ביום, לא צופה בהם).
היו לי כמה פספוסים - התעצלתי לקצוץ את השוקולד, אז החתיכות היו קצת גדולות מדי. היתה יותר מדי מלית ולא מספיק בלילה, אז התערבבו לי קצת השכבות. ואני די בטוחה שבסופו של דבר לא אפיתי את העוגה מספיק. אך למרות כל זה, יצאה אחלה עוגה עם טעם חזק של קינמון והקפה מורגש אפילו יותר. גם השוקולד לא הרגיש כאילו הוא נחתך גדול מדי, בסופו של דבר. אה, והמשחק? היה ממש גרוע. מי חשב שברזיל ופורטוגל יכולות לשעמם כל כך? בסוף סיימתי במטבח רק עמוק בתוך המחצית הראשונה, אבל לא הפסדתי כלום.. גם כשכבר הייתי פנויה בקושי עקבתי אחר התצוגה המביכה של שתי הקבוצות. אבל עזבו, אנחנו פה בשביל העוגות - לא בשביל הכדורגל.
וכן, התמונות מחרידות, שוב צילמתי בפלאפון.


***
ריבועי קינמון, קפה ושוקולד
מקור המתכוןTracey's culinary adventures (והיא בעצם לקחה את זה מספר האפיה של דורי גרינספן, במסגרת Tuesdays with Dorie)

כמות: תבנית מלבנית 28X20 ס"מ (משומנת/מרופדת בנייר אפיה), אבל אני חושבת שבפעם הבאה אאפה בתבנית יותר קטנה

מצרכים:
לעוגה
1/4 1 כוסות סוכר לבן
1 כפית קינמון (1 כף במקור, אבל אפילו לחובבת קינמון כמוני זה הרגיש המון, בייחוד כי גם המלית קינמונית)
3/4 1 כוסות קמח לבן
2 כפיות אבקת אפיה
קורט מלח
3/4 כוס חלב
2 ביצים
1/2 כפית תמצית וניל
140 ג' חמאה מומסת בטמפרטורת החדר

למלית
2 כפות סוכר
2 כפיות קינמון
1/2 1 כפיות אבקת נס קפה (אספרסו במקור)
100 ג' שוקולד מריר + 20 ג' שוקולד לבן, קצוץ גס (סתם הוספתי את השוקולד הלבן כי היתה לי חבילה פתוחה.. במקור, אגב, הדרישה היא ל-85 ג' שוקולד מריר קצוץ גס או 1/2 כוס שוקולד צ'יפס. זה לא כזה קריטי, אפשר להוסיף קצת שוקולד או לא להשתמש בו בכלל, אם מסיבה כלשהי אתם לא חושבים שתמיד כדאי להכניס שוקולד, לכל מתכון באשר הוא. אבל במקרה הזה הייתי מדברת עם איש מקצוע, כי נראה לי שיש לכם בעיה..)

לציפוי
40 ג' חמאה (אני השתמשתי ב-30 ג')
170 ג' שוקולד מריר (אני השתמשתי ב-100 ג'. כן, אני מעצבנת עם זה ששיניתי כמויות כל הזמן)

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
2. ממיסים את החמאה ומכינים את כל השאר בזמן שממתינים שהיא תתקרר קצת.
3. בקערה קטנה מערבבים את מרכיבי המלית, פרט לשוקולד: סוכר, קינמון וקפה.
4. בקערה גדולה מערבבים יחדיו את מרכיבי העוגה: קמח, שאר הסוכר, אבקת אפיה, מלח וקינמון.
5. בקערה נפרדת, מערבבים חלב, ביצים ותמצית וניל. אני טרפתי קודם את הביצים ורק אז הוספתי את החלב והווניל.
6. מוזגים את החומרים הרטובים לתוך היבשים ומערבבים בעדינות עד לקבלת בלילה אחידה.
7. מקפלים בזהירות את החמאה המומסת, רק עד שהיא נספגת. אמורה להתקבל בלילה חלקה ומבריקה (זה המתכון המקורי אומר, לא אני! אני חייבת לציין שהבלילה שלי היתה אחידה אך לא הרגישה לי מבריקה באופן יוצא דופן).
7.5 שלב אופציונלי - טועמים מהבלילה הלא-אפויה, כי היא ממש טעימה. אני לא לגמרי בטוחה מה זה הזכיר לי, אולי סוכריות Werther's Original. בכל אופן, טעים! מדהים, אגב, כמה גרסאות יש לאותה הפרסומת.. כל כך הרבה סבות ונכדים, לא יאומן. חפשו ביוטיוב הקרוב לביתכם.
8. יוצקים חצי מהבלילה לתבנית ומיישרים.
9. זורים את השוקולד מעל הבלילה ומעליו את תערובת הסוכר-קינמון.



10. מכסים בשאר הבלילה ושוב מיישרים. אני חייבת לציין שיצאה לי כמות די גדולה של תערובת סוכר-קינמון, אז חלק ממנה זריתי מעל החצי העליון של הבלילה. יותר מזה - ממש ניסיתי לחלק את הבלילה לשני חלקים שווים, אבל כנראה שבהתחלה בכל זאת יצקתי לתבנית יותר מחצי, אז ה"חצי" שנשאר לי לא כיסה את כל המלית, ובקיצור: לא ממש היתה הפרדה בין בלילה למלית בעוגה שלי... לא נורא, הציפוי הצליח לכפר על כל השטויות שלי.
11. אופים 35-40 דקות, או שעד שקיסם/סכין המוחדר לאמצע העוגה יוצא נקי. אני הסתפקתי ב-29 דקות ויצא סבבה, אבל אולי טיפה underbaked. אני חושבת ש-35 דקות זה סביר ביותר.


12. מצננים מעט ובינתיים מכינים את הציפוי.
13. להכנת הציפוי, ממיסים שוקולד וחמאה בסיר (במתכון המקורי יש באן-מארי, אני התעלמתי והמסתי בסיר רגיל. יצא מעולה). עצה מועתקת מהמקור: היזהרו לא לחמם יותר מדי את התערובת, על מנת שהיא לא תידלל מדי. השוקולד אמור להיות חלק, מבריק סמיך ומריח (כן כן, מריח.. איך אתם מתרגמים את spreadable לעברית?). אם הציפוי מידלל (גם כן מילה מוזרה), משאירים את אותו להתקרר מעט עד שהוא מסמיך מעט.
14. מצפים את העוגה בעזרת מרית - אפשר לצפות בצורה חלקה, אפשר באופן אסמיטרי, אפשר לעשות צורות בציפוי בעזרת מזלג (זה מה שאני בחרתי לעשות.. אני ללא ספק צריכה להתאמן על הדברים האלה. בואו נאמר שזה לא יצא הכי אסתטי בעולם).

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • אוקיי, אז חלק מהדברים כבר ציינתי, למשל את זה שאפשר לשחק עם הכמויות של השוקולד ואולי לחתוך לחתיכות יותר קטנות משלי (חלק מהחתיכות שלי היו בערך חצי קוביית שוקולד).
  • שימו לב כמה בלילה אתם יוצקים לתבנית בהתחלה, לפני המלית, כדי שתישאר לכם מספיק בלילה לכסות את הכל בסוף. מצד שני, כפי שאמרתי, זה לא כזה משנה בסוף. בהנחה שאתם מצפים בשוקולד (אפשר לוותר, אבל אני לא ממליצה).
  • טרייסי כותבת בבלוג שלה שהעוגה נשמרת יומיים בטמפרטורת החדר, אך ניתן לעטוף אותה בניילון נצמד ולשמור במקפיא עד חודשיים. מובן שאם רוצים להקפיא אותה ישר (בלי לטעום בכלל? למה שתעשו את זה?!), עדיף להכניס אותה קודם לא עטופה למקפיא ורק לאחר שהציפוי התקשה, לעטוף בניילון נצמד ולהחזיר למקפיא.
  • עוד כמה טיפים מטרייסי: קודם כל, אפשר לאפות גם כמאפינס במקום בתבנית אחת גדולה. דבר שני, אם רוצים טעם אפילו יותר חזק של קפה, אפשר להוסיף כף קפה לחלב שיש בלילה, לחמם עד שהקפה נמס בפנים ואז להוסיף לבלילה.
  • ב-Tender Crumb הוזכרה האפשרות להוסיף שבבי קפוצ'ינו או שבבי קינמון למלית... עד כמה שאני יודעת, אין כאלה chips בארץ, רק חמאת בוטנים וקרמל (וכמובן שוקולד). אשמח, אגב, לגלות שטעיתי.

3 תגובות:

הגר אמר/ה...

נהננו מאוד.
אחת הטעימות. מומלץ מאוד!

אנונימי אמר/ה...

הי מור,
הגר הראתה לי את הבלוג והוא מקסים.
עושה חשק לאכול....
גם הצילומים יפים והכתיבה.

נועה (גיסתה של הגר ועמית)

Mor אמר/ה...

תודה רבה רבה, כיף לשמוע :-)

הוסף רשומת תגובה