> כדורי בראוניז | Morcake

11 ביוני 2010

כדורי בראוניז

במקור קוראים להם brownie bites. אם כך, התרגום המדויק אמור להיות "נגיסי בראוניז". אבל זה לא כל כך נשמע לי טוב, מה גם שכשאני הכנתי אותם, הם לא ממש יצאו בגודל של נגיסה, יותר כמו שתיים או שלוש. רגע, אז אולי בעצם brownie double-bites? או triple? אה, אז התרגום הוא "שתי נגיסות בראוניז" - ויי זמיר, נראה לי שאני מוותרת על שם לדבר הזה!
טוב, לא. כדורי בראוניז. זהו, החלטתי. סגור. זה גם תיאור די טוב - כמו כדורי שוקולד, רק מבראוניז. אני מודה שמדובר בתהליך מעט מורכב בשביל תוצאה סופית שמאד דומה, לפחות ויזואלית, לכדורי שוקולד: אופים בראוניז, מקררים, מפוררים ומגלגלים לכדורים, מקפיאים, מצפים בשוקולד, מקפיאים עוד קצת ורק אז אוכלים. אבל לחברה טובה שלי היה יום הולדת, ואם כבר להשקיע - אז לטובת משהו כזה. מה גם שחברה נוספת הצטרפה אלי במטבח לרוב התהליך, מה שהקל מאד על המשימה.
לגבי התוצאה הסופית - כדורי הבראוניז אמנם דומים לכדורי שוקולד (שניהם עגולים וחומים..) אבל הטעם שלהם קצת יותר עשיר (שלא לומר מכביד ברמה שמקשה על בן אדם ממוצע להתמודד עם יותר מאחד בכל רגע נתון. מצד שני, מי אמר שאני בן אדם ממוצע?). ניסיתי לחשוב האם הם שונים משמעותית מהטראפלס בצק עוגיות שוקולד והגעתי למסקנה שיש דמיון מסוים, אך כן שווה לנסות גם את זה וגם את זה.
בשורה התחתונה - זה טעים מאד, אבל מצד שני גם בראוניז בצורתם הרגילה, ישר מהתבנית, זה לא דבר רע כלל וכלל. ולוקח הרבה פחות זמן. סתם, תנסו. אם מוסיפים להם סוכריות צבעוניות ושלל קישוטים, הכדורים יוצאים מאד חגיגיים (גם שבועיים לאחר הכנתם, אני לא מצליחה להירגע מכמה יפים הם היו ו/או להפסיק להשתמש במילה "חגיגיים" כדי לתאר אותם).


***
כדורי בראוניז
מקור המתכוןPicky Palate. שוב היא. נו, מה אני יכולה לעשות, יש לה מתכונים שווים!

כמות: 88 כדורים (הכנו כמות כפולה של בראוניז, ואלה הכמויות המופיעות בהמשך. את הכמויות ה"רגילות" אפשר למצוא כאן). אם מקטינים קצת את גודל הכדורים, אפשר לקבל כמות עוד יותר גדולה (אם אתם רוצים להאכיל רחוב שלם, למשל).

מצרכים:
200 ג' חמאה
500 ג' שוקולד מריר
3 כוסות סוכר לבן
2/3 2 כוסות קמח תופח
2 כפיות תמצית וניל
1 כפית מלח
1/2 כוס אבקת נוגט
1/2 כפית אבקת/גרגרי קפה (אני השתמשתי ב-Taster's Choice, לא נראה לי שזה באמת משנה)
5 ביצים
300 ג' שוקולד לבן, שבור לחתיכות קטנות אך לא קטנטנות

לציפוי
500 ג' שוקולד מריר
340-350 ג' שוקולד לבן
1 כף חמאת בוטנים (לא חובה)
8-9 כפות שמן
סוכריות צבעוניות (גם לא חובה)
** הכמויות פה לא מאד מדויקות, פירוט בהמשך **


אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-180 מעלות.
2. ממיסים חמאה ושוקולד. מסירים מהאש.
3. מוסיפים לתערובת סוכר, קמח, וניל, מלח, נוגט וקפה. מערבבים.
4. מוסיפים את הביצים, אחת-אחת, ומערבבים מהר והיטב בכל שלב. 
5. מוסיפים את חתיכות השוקולד הלבן ומקפלים לתוך התערובת.
6. יוצקים את הבלילה לתבנית (אנחנו אפינו בתבנית עגולה בקוטר 26 ס"מ - זה לא באמת משנה, אפשר אפילו לאפות במספר תבניות, העיקר שכל הבלילה תיכנס לתנור איכשהו. הרי גם ככה בסוף מפוררים לבראוניז את הצורה).
7. אופים 40-45 דקות או עד שקיסם המוחדר למרכז התבנית יוצא כמעט נקי לגמרי.

אני רוצה לומר שגילינו משמעת עצמית ולא טעמנו תוך כדי עבודה,
אבל העוגה הסדוקה הזו פשוט זועקת לעזרה! לא יכולנו להתעלם מהקריאה הנואשת..

8. מוציאים מהתנור ומצננים כ-15 דקות, או עד שניתן לגעת בבראוניז מבלי לקבל כוויה למזכרת.
9. בעזרת כף גלידה (או סתם כף, או אפילו עם היד) גורפים חתיכה מהתבנית ומגלגלים לכדור. מניחים על תבנית גדולה מרופדת בנייר אפיה. ממשיכים כך עם כל התבנית.


10. מכניסים את התבנית למקפיא לשעתיים לפחות, אפילו ללילה או יותר (הכדורים שלי שהו במקפיא לילה או שניים). אם הכדורים לא לגמרי עגולים, אפשר לשפר את הצורה שלהם לאחר שמוציאים אותם מהמקפיא (אבל אל תשכחו שלא-מושלם זה המושלם החדש).
11. ממיסים שוקולד בסיר (אפשר להוסיף לו קצת חמאת בוטנים, אבל אני לא מכריחה אף אחד) ולאחר שהוא נמס לגמרי, מוסיפים לו שמן ומערבבים (בגדול - כף שמן אחת על כל 100 ג' שוקולד).
12. טובלים כל כדור בתוך השוקולד, מצפים לגמרי ומחזירים לתבנית להתקשות השוקולד. אם רוצים, אפשר לפזר סוכריות צבעוניות על הכדור המצופה לפני שהשוקולד מתקשה (או להכניס את הסוכריות לכלי מעט יותר גדול מהכדורים ולטבול כל כדור בתוך הסוכריות).


13. מחזירים למקפיא ומוציאים כשמוכנים נפשית לטעום כדור שוקולד משוכלל.


הערות/תוספות/שדרוגים:
  • במקור לא נתון מתכון לבראוניז, אז השתמשתי בווריאציה על הפאדג' בראוניז שלי. אפשר להשתמש בכל מתכון לבראוניז (Picky Palate מציינת שהיא השתמשה ב-brownie mix, כלומר בתערובת בראוניז מקופסא, אבוי!).
  • הפעם לא הכנסתי לבראוניז חמאת בוטנים (כי שמתי קצת בציפוי. זה דווקא כן לקחתי מהפוסט המקורי), אבל כן השארתי את צ'אנקס השוקולד הלבן בפנים. יותר נכון, שילשתי את הכמות (אגב, חלקם ממש לא נשארו צ'אנקס אלא פשוט נמסו לתוך הבלילה עוד לפני האפיה). גם את הנוטלה הוצאתי, אבל הוספתי אבקת נוגט. אם אין, אפשר להישאר עם הנוטלה או לוותר בכל מקרה. גם הקפה לא חובה, אני פשוט חשבתי שלהזיק הוא לא יכול..
  • זמן האפיה: בהתחלה תכננתי להוציא את התבנית מהתנור אחרי חצי שעה, כמו במתכון המקורי של הבראוניז שלי, אבל הקיסם שהכנסתי לעוגה יצא רטוב כאילו טבלתי אותו בכוס שוקו. אז חיכיתי עוד ועוד ולבסוף אחרי 45 דקות נשברתי, כשגם אז הקיסם לא יצא נקי במיוחד. בסופו של דבר לאחר צינון קל פנים העוגה התמצק קצת (ממש חששתי שזה יהיה נורא נוזלי. אין בעיה עם המרקם הפאדג'י במיוחד כשאוכלים את הבראוניז as is, אבל איך אני אמורה ליצור כדורים משוקולד נוזלי?) ואמנם השכבה החיצונית קצת הפכה לגומי עקב הזמן הרב בתנור, אבל המרקם הבעייתי נעלם כשכדררנו את הבראוניז - הגומי התמזג יופי עם הנוזלי. בסופו של דבר, אני מתארת לעצמי שזמן האפיה הארוך נובע מכך שהכפלתי כמויות. אולי גם העובדה שלא אפיתי בתנור הביתי שלי השפיעה..
  • הציפוי, כרגיל, הוא סיפור בפני עצמו, והנה ההסבר לכמויות הנקובות במתכון: בהתחלה המסתי 200 ג' שוקולד מריר עם כף אחת של חמאת בוטנים ו-2 כפות שמן. ציפיתי חלק מהכדורים ואז המסתי 300 ג' שוקולד לבן ו-2-3 כפות שמן (נתפשר על 2.5). כל זה הספיק ל-54 כדורים מתוך ה-88. אז המשכתי. 300 ג' שוקולד מריר + 3 כפות שמן (הפעם בלי חמאת בוטנים) ציפו לי עוד 31 כדורים ואז - תכנון לקוי, anyone? - נשארתי עם שלושה כדורים עירומים אחרונים. המסתי 40 ג' שוקולד לבן, הוספתי כף שמן, וציפיתי אותם. מתיש!!
  • אז מה שאני רוצה לומר, בתכלס - כמויות השוקולד שציינתי בציפוי הן הכמויות הספציפיות להן נזקקתי הפעם. אני כמעט משוכנעת שאם אכין שוב את הכדורים האלה, אזדקק לכמות שונה. אז קחו את זה בערבון מוגבל; רק תדאגו שיהיה לכם מספיק שוקולד בבית (מריר/לבן/חלב, מה שתרצו), כי סתם מבאס להיתקע בלי שוקולד באמצע התהליך.

1 תגובות:

ענבר אמר/ה...

דווקא נגיסי בראוניז זה שם מגרה

הוסף רשומת תגובה