> עוגת שוקולד שחיתות | Morcake

2 באפריל 2010

עוגת שוקולד שחיתות

אין לי יותר מדי מה לומר על העוגה הזו. זה קינוח קלאסי לפסח, בפרט לליל הסדר (בכל זאת, כמעט חצי קילו שוקולד - מדובר בעוגה חגיגית מאד וקצת כבדה). יש המון וריאציות לעוגת שוקולד לפסח המבוססת על שוקולד וביצים, וזו אחת מהן. אני מודה שאין לי יותר מדי גרסאות אחרות להשוות אליהן, אך העוגה הזו מוצלחת מאד. היא אמנם עוגה בהגדרתה, אך יש לה מרקם מעט כמו של מוס, אולי עקב זמן האפיה הקצר יחסית. נסו ולא תתאכזבו (אני מקווה).
אה, ואני רוצה להתנצל מראש על התמונות הבינוניות משהו. באמת שהעוגה יותר שווה ממה שהיא כנראה נראית פה..


***
עוגת שוקולד שחיתות
מקור המתכון: "חלומות מתוקים" של רוני ונציה

כמות: תבנית בקוטר 26 ס"מ, משומנת ומרופדת בנייר אפיה. אני השתמשתי בתבנית שושנה מסיליקון (אין צורך לשמן אלא אם כן זו הפעם הראשונה שאופים בתבנית ובטח לא צריך לרפד בנייר אפיה) שקיבלתי מתנה לחג מאמא ואבא. תודה!!

מצרכים:
450 ג' שוקולד מריר, חתוך לקוביות (לא אשקר לכם, השתמשתי ב-460 ג')
150 ג' חמאה (או מחמאה, לעוגה פרווה), חתוכה לקוביות
5 ביצים מופרדות (אם אתם אני - משתמשים בשש ביצים. בעת הפרדת הראשונה, נותנים בטעות לחלמון ליפול לתוך החלבון ומשתמשים בביצה כולה כדי להכין חביתה אחר כך. כן, המדריך לגבר להכנת עוגת תפוחים בעצם מיועד לי)
1 כף קמח תפוחי אדמה, מנופה
1/4 כפית קרם טרטר (קראתי לא מזמן, לא זוכרת איפה, שאפשר פשוט להשתמש במלח במקום, וזה בדיוק מה שעשיתי)
4 כפות סוכר לבן

אופן ההכנה:
1. מחממים את התנור לחום גבוה מאד (220 מעלות).
2. ממיסים את השוקולד עם החמאה בסיר כפול על אדים, על אש נמוכה (אני כמעט תמיד מתעלמת מהדרישה לבן מארי ופשוט ממיסה בסיר הנוגע ישירות בכיריים). מסירים מהאש.
3. מוסיפים את החלמונים (מפרידים קודם את הביצים, כן?) ומערבבים בזריזות לתערובת אחידה. מילת המפתח היא זריזות, כי תערובת השוקולד חמה, אז אם אתם אוהבים חביתה בתוך עוגת השוקולד שלכם - קחו את הזמן. אחרת, הטמיעו את החלמונים מהר לתוך השוקולד - אל תתנו להם בכלל הזדמנות להבין כמה חם להם.
4. מוסיפים בהדרגה את הקמח ומערבבים לתערובת חלקה.


5. מקציפים בקערת המיקסר את החלבונים עם קרם הטרטר (או המלח) לקצף רך. מוסיפים בהדרגה את הסוכר ומקציפים לקצף יציב וגמיש.


6. מערבבים רבע מהקצף עם תערובת השוקולד (כדי שתהיה יותר קלילה).
7. מקפלים את יתרת הקצף אל תערובת השוקולד.


8. יוצקים לתבנית ואופים 15 דקות בדיוק.
9. בתום האפיה מצננים את העוגה לגמרי על רשת (היא תשקע קצת במרכזה, תיסדק מעט, ותיראה לא לגמרי אפויה. מעורר תיאבון, מה?)


10. עוטפים את התבנית בניילון נצמד ומקררים כמה שעות במקרר.
11. מעבירים סכין קטן מסביב לדפנות. מחממים את תחתית התבנית על אש נמוכה במשך כמה שניות. הופכים את העוגה על צלחת, מקלפים את נייר האפיה, ושוב הופכים אותה - הפעם אל צלחת הגשה. שומרים במקרר. אם אתם משתמשים בתבנית סיליקון, פשוט מקלפים את התבנית מהעוגה.
12. מוציאים את העוגה מהמקרר לפחות שעה לפני ההגשה (שכחתי לעשות את זה, לא קרה כלום). בוזקים עליה אבקת קקאו (ויתרתי) ומגישים עם רוטב תותים (אני הלכתי על גלידת תותים במקום, אבל יש מתכון בהמשך).

הערות/תוספות/שדרוגים:
  • קודם כל, הקמח - זה אמנם תמיד חשוב לנפות קמח, אבל רוב הזמן אני מתעצלת. הפעם, על אף שהעוגה מכילה רק כף אחת של קמח תפוחי אדמה, החלטתי לנפות ואני באמת חושבת שזה מאד חשוב, כי הקמח הזה ספציפית מאד מאד גושי (כמו שצריך לנפות קקאו. בסדר, גם את זה אני לא תמיד עושה, busted). ובלי שום קשר - אל תהיו אני, אל תתעצלו, נפו תמיד!
  • נכון סעיפים 6-7? אז המתכון אומר לערבב רבע ואז את כל השאר, אבל אני פשוט חילקתי את קצף החלבונים לארבעה חלקים וכל פעם ערבבתי רבע אחד בלבד, ליתר בטחון. לא נרצה, חלילה, לשבור את הקצף או לגרום לו לאבד את האווריריות שלו, או שמה שקורה שם בדיוק.
  • העוגה אמורה להישמר במקרר (האמת שאין לי מושג למה), אך אחרי ערב החג אצלנו היא נשארה בחוץ ולמחרת היתה טעימה בדיוק באותה המידה. לשמחתי ולצערי אני לא יכולה להעיד על יותר מזה, כי היא לא החזיקה מעמד יותר מיום אחד נוסף (הרבה בזכות האחיינים הגרגרנים שלי, אבל ממש לא רק בגללם...).
  • בואו נדבר על ההגשה. המתכון המקורי מציע להכין רוטב תותים. אני רציתי להכין רוטב פטל וכשלא מצאתי בסופר פטל או כל סוג אחר של פירות יער, תכננתי להכין רוטב וניל. בסוף הלכתי על גלידת תותים (היתה גם גלידת וניל על השולחן, אבל היא היתה מיועדת, מבחינה רשמית לפחות, לקרמבל התפוחים). בכל אופן, קבלו מתכונים לשניים מהרטבים, כפי שהם מופיעים בספר (הווניל ארוך מדי, מקווה שתסלחו לי):
    • רוטב תותים - במעבד מזון מרסקים 500 ג' תותים (שטופים ומנוקים מעוקצים) יחד עם 3-4 כפות אבקת סוכר וכפית מיץ לימון, לקבלת מחית חלקה.
    • רוטב פטל - במעבד מזון מעבדים חבילה אחת (400 ג') של פטל קפוא, מופשר (זה סתם נשמע סתום. הפטל קפוא במקור, אתם צריכים להפשיר אותו. וההסבר הזה כנראה היה יותר בשבילי מאשר בשבילכם, כי כל אדם בר דעת יכול להבין מה זה אומר) למחית חלקה. מוסיפים 2-3 כפות אבקת סוכר ומעבדים היטב. מסננים את הרוטב דרך מסננת, כדי להיפטר מהגרגרים הקשים.
  • משהו קטן לפני שתראו את התמונות הסופיות: קצת נשרף לי הלמטה, שהוא בעצם הלמעלה. לא יודעת איך, הקפדתי על אפיה של 15 דקות בדיוק, אבל כנראה שכל שניה חשובה כשאופים בחום כל כך גבוה... לא נורא, עשיתי עבודת תחקיר מעמיקה וגיליתי שגם החלקים השרופים אכילים. אפשר בעצם להסתכל עליהם בתור החקעקה של העוגה ;-) (אין לי מושג אם אכן כך כותבים את המילה הזו שאני רגילה בדרך כלל רק לומר בעל פה, אך לאחר שחיפשתי כעשר גירסאות שונות, בסוף גוגל מצא לי את הבלוג הזה, בו יש תיאור של אורז שרוף - כך התרשמתי, לא ממש קראתי - והמילה נכתבה "חקעקה", אז אני זורמת. אבא - או כל עיראקי מבין עניין אחר, תקן אותי אם אני טועה..).



0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה