> עוגת שיש-שוקולד (ספירלה) | Morcake

2 בפברואר 2010

עוגת שיש-שוקולד (ספירלה)

אין כמעט אופה שלא מכיר את עוגת הספירלה של קרין גורן. מדובר בעוגה יפהפיה וגם טעימה מאד, או לפחות כך שמעתי. בתור שונאת גבינה מושבעת, אני נרתעת מהכנת העוגה, לא כל שכן לאכול ממנה. פעם בשנה (בשבועות, כמובן) אני מצליחה להתגבר על הפחד ובמאמץ רב להכין את העוגה. לטעום אותה? לא תודה, זה כבר מוגזם.
מזה זמן מה רציתי לנסות להכין עוגת ספירלה נטולת גבינה, כדי שגם אני אוכל ליהנות ממנה. לבסוף החלטתי לשחק קצת עם המתכון של עוגת קובי ולראות מה יוצא. אני חייבת להודות שמבחינה ויזואלית, הספירלה לא יצאה מדהים. אתם יכולים לשפוט בעצמכם:


לא נורא, ציפוי השוקולד (מחוזק בחמאת בוטנים) טיפל בעניין הזה ובסוף העוגה יצאה דווקא חגיגית וטעימה במיוחד.

***
עוגת שיש-שוקולד (ספירלה)
מקור המתכון: וריאציה שלי לעוגת קובי מפורום "בישול לילדים" של תפוז

כמות: תבנית 26 מתפרקת

מצרכים
4 ביצים
1 כוס סוכר
1 כוס שמן
1/2 כוס שוקולית
1 כוס קמח תופח
2 שקיות סוכר וניל
1/2 מיכל שמנת מתוקה

לציפוי
1/2 מיכל שמנת מתוקה
100 ג' שוקולד מריר
2 כפות ממרח שוקולד
1 כף חמאת בוטנים (לא חובה)

אופן ההכנה:
1. מחממים תנור ל-150 מעלות.
2. לוקחים שתי קערות ובכל אחת מערבבים 2 ביצים, 1/2 כוס סוכר, 1/2 כוס שמן, 1/2 כוס קמח תופח, שקיות סוכר וניל רבע מיכל שמנת מתוקה. עדיף לטרוף קודם את הביצים ואז להוסיף את שאר המצרכים, אבל לא חובה.
3. מוסיפים לאחת הקערות שוקולית ומערבבים.
4. מעבירים כל תערובת לקנקן או כלי אחר שניתן למזוג ממנו בקלות (אפשר לוותר על הקערות ולערבב מראש הכל בתוך הכלים האלה. אני עשיתי את זה וזה לא היה כל כך נוח, אבל אפשרי).
5. בוחרים את אחת התערובות (לא משנה איזו, נדמה לי שאני התחלתי בכהה) ומוזגים קצת למרכז התבנית, די באיטיות. היא לא צריכה למלא את התבנית בשלב זה.
6. עתה לוקחים את התערובת השניה ושוב - מוזגים קצת למרכז התבנית באיטיות. התערובת הקודמת תתחיל להתפשט הרחק מהמרכז.
7. ממשיכים כך, כל פעם עם תערובת בצבע אחר, עד שיווצרו מעגלים שחורים-לבנים בכל התבנית. היזהרו כשאתם מרימים את כלי המזיגה בכל שלב, כדי שלא תטפטף בטעות טיפה של שחור בתוך הלבן או להיפך (מניסיון, לצערי). מכניסים - שוב, בזהירות ובלי לטלטל את התבנית יותר מדי - לתנור ואופים 40 דקות.
8. לאחר הוצאת העוגה מהתנור, או אפילו לקראת סיום האפיה, כשהעוגה עוד בתנור, מכינים את הציפוי: מבשלים על אש קטנה שמנת מתוקה, שוקולד מריר, ממרח שוקולד וחמאת בוטנים עד לקבלת קרם חלק.
9. מחוררים את העוגה בעזרת קיסם ויוצקים את הציפוי על העוגה. כך הקרם מחלחל פנימה.


הערות/תוספות/שדרוגים:
  • אני ממליצה מאד להשתמש בנוטלה בשביל הציפוי וגם לא לוותר על חמאת הבוטנים (אלא אם כן ממש לא אוהבים). זה מוסיף, במיוחד אם משתמשים דווקא בסוג עם חתיכות הבוטנים ולא בחלקה.
  • הבלילה מאד נוזלית ודוגמת הספירלה גם ככה מאד עדינה, אז השתדלו להימנע מלטלטל את התבנית כמה שאפשר. רצוי מראש להניח את התבנית על רשת (או תבנית גדולה של תנור) ולהכניס את הכל יחד לתנור - זה קצת יותר יציב מלנסות להכניס את תבנית העוגה לרשת בתוך התנור.
  • אפשר לשחק עם סוגי הסוכר - כשאני הכנתי את העוגה גיליתי פתאום שהסוכר הלבן על סף סיום. אז הצלחתי לגרד חצי כוס בשביל התערובת הלבנה ופניתי לסוכר החום הבהיר (דמררה) בתקווה שיציל אותי ואת התערובת השחורה. בתיאום מושלם עם הלבן, גם הוא נגמר והספיק לרבע כוס בערך. בלית ברירה הוספתי רבע כוס של סוכר חום כהה ולשמחתי, כל סוגי הסוכר יחדיו התגבשו לכדי עוגה מצוינת. 

1 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

וואו, נראה מעולה! בא לי עכשיו (במיוחד עם שברי הבוטנים בחמאת הבוטנים)

הוסף רשומת תגובה